Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Men in Black II lanseras med event på stan

Publicerad: 31 Juli 2002, 13:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:14

Idag har storfilmen Men in Black II premiär runt om i landet. Medieuppbådet kring lanseringen har varit massivt, bland annat i samband med besök av huvudrollsinnehavaren Will Smith.


- Publicitetsdelen är alltid enormt viktig vid sådana här lanseringar. Normalt så förläggs inte sådana här besök i Sverige men alla hade tid att komma hit och göra promotion, säger Peter Dembrink, promotionansvarig Columbia Tristar.

Besöket var omfattande, deltog gjorde filmens manlige och kvinnlige huvudrollsinnehavare samt filmens regissör. Alla deltog under galapremiären och det ordnades en pressdag för hela nordens journalister.

Som brukligt inför filmlanseringar körs en kampanj i tv inför premiären. I det här fallet startade den 18 juli och fortlöper till 10 augusti. Samtidigt har Columbia Tristar kompletterat med en utomhuskampanj som gått i två veckor.

- Traditionellt så kör man enbart tv vid lanseringar, men med större filmer kör man utomhus som komplement. Vi har även ett samarbete ned Radio City inför den här lanseringen, säger Katarina Gustafsson, marknadschef på Columbia Tristar.

Radio City hade svartklädda personer ute på stan under en vecka där folk kunde haffa dem för att vinna biobiljetter. Radio City anordnade även tävlingar och hade olika promotionspotar för filmen.

I övrigt kantas lanseringen av flertalet samarbeten. Head&Shoulders har ett internationellt avtal med Columbia Tristar där de får köra en egen variant på den reklamfilm som går i tv. Andra varumärken som är produktplacerade i filmen är bland annat Ray-Ban och Mercedez Benz.

Hur mycket lanseringen av Men in Black kostar vill inte Katarina Gustafsson berätta. Mediebyrå som konsulterats är Initiative Universal. Columbia Tristar samarbetar även med reklambyrån Contact.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.