Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag18.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

...men för Jerlov blev det förlust

Publicerad: 22 Januari 2009, 04:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:23

Jerlov Kommunikation i Göteborg backar i både byråintäkt och resultat. Nu har reklambyrån sjösatt ett besparingsprogram som ska sänka de fasta kostnaderna med 1,5-2 miljoner kronor.


Jerlovs byråintäkt uppgick under det brutna räkenskapsåret 2007/2008 till 25 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 26,6 miljoner kronor det föregående räkenskapsåret. Omsättningen backade från 52 till 47,8 miljoner.

Resultatet efter finansiella poster landade på -870.000 (1.770.000) kronor.

Medelantalet anställda har under perioden ökat från 26 till 28. I slutet av 2008 fick dock fyra personer sluta på byrån som en direkt konsekvens av att byrån tappade kunden Västtrafik tidigare under hösten.

Fredrik Jerlov, vd och delägare, skriver i bokslutet:

"Årets resultat är förstås inte tillfredsställande. Ingen är nöjd med en förlust, i synnerhet inte när den uppstår under omständigheter där vi alla hade räknat med och trott på fortsatt tillväxt och utveckling."

Jerlov konstaterar att byrån hade räknat med en tillväxt på 15 procent, en intäkt på 33 miljoner kronor, och vinst.

"Sedan upplevde vi ett antal motgångar. Några uppdragsgivare lämnade oss och andra var inte fullt så aktiva som vi hade räknat med", står det i bokslutet.

Samtidigt skriver Jerlov avtal med modeleverantören Prêt à Porter Group. Uppdraget omfattar pr, webb och reklam för koncernens tre klädvarumärken Prêt, Almia och Wico.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.