Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Meetic Sverige i upprormot ägarna - alla drar

Publicerad: 29 Maj 2008, 11:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:47

Vd Johan Klaesson och personalen på dejtingsajten Meetic i Sverige lämnar företaget efter meningsskiljaktigheter med det franska moderbolaget.


Johan Klaesson, vd för Meetic i Norden. Meetic startade 2002, och är idag Europas största dejtingssajt.

2006 tillträdde Johan Klaesson som vd för Meetic Norden, med uppgift att göra Meetic till den marknadsledande sajten i Sverige och övriga Norden.

- Hittills har vi nått alla mål, säger Johan Klaesson till Dagens Media.

Men sedan en tid tillbaka har Meetic i Sverige haft stora diskussioner med de franska ägarna om Meetics strategi i Norden.

- Företaget har inte godkänt min strategi, utan vill ta ett annat spår. De vill ha en mindre aggressiv inriktning än vad jag har förespråkat. Då har jag sagt att jag inte vill fortsätta, säger Johan Klaesson.

Nu väljer Johan Klaesson och de fem andra anställda i Sverige att lämna Meetic.

- Vi har precis tagit ett gemensamt beslut om det. Verksamheten kommer fortsättningsvis att drivas från Paris och vi lämnar våra tjänster under sommaren.

Johan Klaesson fortsätter:

- När man sitter och slåss för något och sedan inte får igenom det, utan i stället blir beordrad att göra något man inte tror på, då är vi så pass professionella att vi säger nej tack.

Bråket med Frankrike har handlat om hur stora investeringar Meetic behöver göra i Sverige och Norden. Fransmännen har velat hålla tillbaka, medan Johan Klaesson vill gå på offensiven.

- I Sverige är det, jämfört med övriga Europa, en extrem konkurrens på dejtingmarknaden. Här krävs det att man köper marknadsandelar genom investeringar i marknadsföring och lokal anpassning.

Vad ska du göra nu?

- Jag ska ta en semester tillsammans med familjen en längre tid. Sen får vi se vad som händer efter det.

Meetic Norden jobbar med mediebyrån Scream, som nu riskerar att tappa en kund.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.