Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens bloggarkiv

Tid för självkritik

Publicerad: 20 September 2010, 07:49


Ämnen i artikeln:

Valet 2010

Nu när valet är över är det dags för medierna att börja fundera kring sin egen roll i valrörelsen. (Uppdaterad).

Journalistikprofssorn Kent Asps artikel på DN Debatt borde vara en tankeställare för alla redaktioner. En utgångspunkt för en diskussion, där frågan rimligen borde vara: Varför såg det ut så här?

Svenska Dagbladet sticker ut i tabellen med 58 kritiska artiklar om Mona Sahlin och 10 om Fredrik Reinfeldt. Men när redaktionschefen Martin Jönsson bloggar om DN Debatt-artikeln kommenterar han allt annat än den egna tidningens siffror.

I Svenska Dagbladet var 58 procent av artiklarna om Mona Sahlin och 10 procent av artiklarna om Fredrik Reinfeldt negativt vinklade. Martin Jönsson kommenterar siffrorna i en ny bloggpost, där han också uppmärksammar mig på att det är andel och inte antal artiklar som avses i tabellen:

”Det Asp och  hans kollegor gjort är att granska ‘de mest tongivande nyhetsartiklarna  om valet’ och sedan tolka om de är negativt vinklade. Då hamnade de på  58 %. Exakt vilka artiklar som avses försöker jag nu ta reda på, för att kunna utröna om det finns anledning till självkritik. I väntan på svar från JMG bläddrade jag helt sonika fram alla artiklar om Sahlin under den här månaden.  Totalt hittade jag färre än 10 artiklar om Sahlin som man möjligen kan beskriva som negativa eller kritiska mot S-ledaren”, skriver han. Läs hela inlägget här.

Om Expressens bevakning av Mona Sahlin skriver Kent Asp att han aldrig sett något liknande i de nio val han bevakat. Vad säger Expressens chefredaktör Thomas Mattsson om det?

Tabellen med de frågor som läsarna tyckte var viktiga och de som pressen prioriterat manar också till eftertanke. Skatterna och integrationen har värderats högt av journalister och lågt av läsare, medan sjukvården och äldreomsorgen har prioriterats ner. Varför?

Även tv-kanalerna har en del att fundera över. SVT och TV4 förvandlade stundtals det som för både politiker och tittare var på riktigt allvar till något som liknande vilken fredagsunderhållning som helst. Och det var många som undrade vad Bert Karlsson gjorde i SVT-studion?

Det förefaller som att det speciella med den här valrörelsen var att  oppositionen granskades hårdare än regeringen. Och det trots att det  inte förekommit några större skandaler.

Den stora mängden  opinionsundersökningar, beställda av medierna, var också något nytt för  den här valrörelsen. Var mängden rimlig? Hur mycket påverkade de, och hade det  inte varit bättre med färre och större undersökningar?

Dessutom, trots alla ansträngningar, bland annat rent kampanjande från kvällstidningarna, kom Sverigedemokraterna in i riksdagen. Vilket ansvar har medierna för det? Vad hade vi kunnat göra annorlunda?

Nu är valet över och frågorna om mediernas bevakning av valrörelsen är viktiga inte bara för att de spelar en viktig roll i demokratin utan också för att mediernas trovärdighet som objektiva nyhetsförmedlare står på spel.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Valet 2010

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.