Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens bloggarkiv

Sydsvenskan visar vägen i schlagerkampen

Publicerad: 22 Maj 2012, 06:57


15 minuter. Så snabbt gick det att komma på idén med trafikskyltar. Sedan tog det lite längre tid att göra ut Sydsvenskans klockrena melodifestivalsidor.

Petter Bjerregaard kläckte idén tillsammans med redigeringskollegan Jenny Rydqvist och reportern Håkan Engström. Det tog en kvart.

Men sedan var genomförandet lite pilligt så det tog lite tid.

På torsdag är nästa semifinal. Då ska Sydsvenskan köra samma koncept så att det ska gå jämföra. På lördag är det den stora finalen. Om det blir den här modellen då också är inte klart ännu:

Vi har inte funderat färdigt, säger Petter Bjerregaard.

Till de svenska uttagningarna tidigare i år hade de jobbat fram ett ansiktsmontage från tre personer: Keith Richards, Carola och Markoolio som representerade rockighet, traditionell schlager och barnslighet. Varje låt fick sedan sin ansiktskombo utifrån innehållet.

Det gäller att förmedla till läsarna vad det handlar om snabbt.

Det får inte vara någon lång startsträcka. Då har vi missat målet, säger Petter Bjerregaard.

Och kanske var uppslaget till den svenska finalen ett exempel på när ambitionerna tog överhand. Petter Bjerregaard kallar själv diagrammet (se bildspel nedan) för fruktansvärt komplicerat:

Men om man tar sig tid och sätter sig in i det så ger det väldigt mycket.

Vi enas om att det är bättre att lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge.

Men det gäller att sikta rätt också, säger Petter Bjerregaard.

För bildspel klicka nedan:

Mikael Marklund

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.