Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens bloggarkiv

Styrkan i att ha olika jurygrupper

Publicerad: 27 September 2013, 06:41


Aftonbladet har nominerats i samtliga kategorier utom en (om inte Omni räknas, då är det samtliga). Det visar poängen med att ha olika jurygrupper.

Sex olika jurygrupper har oberoende av varandra nominerat samma tidning. Det skulle knappast hända om samma jury utsåg alla kategorierna, och det är viktigt för trovärdigheten att det verkligen blir de bästa i varje kategori som nomineras och vinner.

Juryarbetet i Årets Dagstidning går till så att Medievärlden utser juryrepresentanterna, som sedan har fria händer att, inom de givna ramarna, utse vinnarna. Vi vet för tillfället inte ens om vilka som vunnit.

Praktiskt går arbetet till så att de olika jurygrupperna träffas samma dag och sitter i olika rum i Tidningsutgivarnas lokaler och utser vinnarna i sina respektive kategorier. På eftermiddagen träffas juryordförandena från alla jurygrupper för att under ledning av Christina Jutterström utse vinnaren av helhetspriset.

Jurygrupperna ser ut så här:

Årets Dagstidning – Helhetspriset

Christina Jutterström, journalist, tidigare vd på SVT och chefredaktör på DN och Expressen (ordförande)

Magnus Höij, chefredaktör Internetworld

Kerstin Brunnberg, journalist, tidigare vd Sveriges Radio

Håkan Gustafsson, mediechef Carat

Olle Lidbom, medieanalytiker, skriver på Vassa Eggen

Ann Lagerström, mentor och ledarskapskonsult

Årets Dagstidning Digitala Medier och Årets Innovation

Magnus Höij, chefredaktör, Internetworld (ordförande)

Anette Novak, vd Interactive Institute, tidigare chefredaktör Norran

Hanna Larsson, onlinesamordnare Nyhetsdivisionen, SVT

Malin Crona, chefredaktör 8 Sidor

Mattias Fyrenius, vd Nobel Media

Årets Redaktion

Kerstin Brunnberg, journalist, tidigare vd Sveriges Radio (ordförande)

Anders Gerdin, konsult, tidigare chefredaktör på Aftonbladet

Ulrica Ambjörn, chefredaktör Personal & Ledarskap

Ulf Johansson, programchef Riksnyheter

Årets Säljare / Årets Annonsorganisation

Håkan Gustafsson, mediechef Carat

Andreas Löwgren, försäljningsdirektör Hemnet

Maria Fors, Västerås City tidigare VLT

Årets Marknadsinsats / Årets Annonskampanj

Olle Lidbom, medieanalytiker, skriver på Vassa Eggen (ordförande)

Hedvig Hagwall Bruckner, copywriter King

Helena Sverrisdóttir Liewendahl, vd Compete Now AB, tidigare upplagechef Göteborgs-Posten

Hans Sydow, ordförande Saatchi & Saatchi

Årets Medieledare

Ann Lagerström, mentor och ledarskapskonsult (ordförande)

Lena Victorin, redaktionschef  Filt

Robert Rosén, rekryteringskonsult, Utkik Media

Martin Kreuger, Kreuger Media, tidigare chefredaktör Chef

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.