Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag13.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens bloggarkiv

Så gör en riktig utgivare

Publicerad: 20 Maj 2015, 05:05


BLOGG Helahälsingland körde rejält i diket när det gäller publiceringen av EU-migranter. Men den pudel som ansvarig utgivare Tomas Froms gör är ett föredöme.

Publiceringen var ett haveri. Ur alla synvinklar. Polisen kom med felaktiga uppgifter som tidningen inte kollade. Dessutom fick texterna en stor spridning i riksmedierna, vilket chefredaktör Tomas Froms beklagade i en intervju med Medievärlden.

Nu har han också gått ut i de egna kanalerna och beklagat det inträffade. Och den pudeln är det många ansvarig utgivare som bör läsa två gånger.

Det sker säkert varje dag på varje redaktion av någon storlek att en reporter inte ringer det där extra kollsamtalet utan litar på källan. Och skriver utan att reflektera över om det är sant eller relevant. Nu var det ena eller det andra i det aktuella fallet. Polisen lämnade felaktiga uppgifter och även om de varit korrekta är det a, inte olagligt att tigga och b, inte mer än drygt 200 kronor per dag som en EU-migrant räknat på att de samlar in sex dagar per vecka.

Rent principiellt tror jag att det som hände hos Helahälsingland kunde ha hänt på fler, för att inte säga de flesta, redaktioner. Att någon publicerar en text utan att ha kollat och tänkt efter. Och att det är mer tur än skicklighet att det inte blev som för Helahälsingland. (Tur att det inte handlade om en så känslig fråga som EU-migranter som tigger pengar.)

Tomas Froms erkänner oförblommerat att det blev fel. Men han betonar också att det inte är reporterns fel utan tar på sig hela ansvaret.

Han lär säkert inte göra om misstaget. Och förhoppningsvis inser reportrar och utgivare även på andra redaktioner att det kunde ha varit dem och där det handlat om. Och bemödar sig därför om att ringa det där extra samtalet och ställa den där kritiska frågan. Både till intervjuobjektet och till texten.

Mikael Marklund

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.