Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag13.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens bloggarkiv

Om norska nätmätningar och en dålig rubrik (till)

Publicerad: 23 September 2010, 14:53


Ämnen i artikeln:

Orvesto Internet

Medievärlden har fått svar om den nya norska mätmetoden vi tidigare skrivit om. Jag vill också be om ursäkt för en rubrik jag satte igår.

När vi skrev om ny norsk mätmetod för internet fick vi en del reaktioner, och några som frågade om det inte var samma metod som Orvesto Internet.

Vi har nu fått svar från TNS Gallup i Norge om huruvida deras nätmätningar skiljer sig från
TNS Sifos Orvesto Internet.

Vår undersøkelse, Norsk InternettPanel, er ikke lik TNS Sifos Orvesto Internet, men den har mange likhetstrekk og det er SIFO som på vår bestilling har bygget motoren i panelt. Men metoden vi benytter er utviklet av TNS Gallup. / Hans Martin Cramer | Markedssjef Nye Medier/Marketing Manager New Media, TNS Gallup

Alltså, samma princip men inte samma system, vad det verkar.

Det mest intressanta med att följa Norge (som fortfarande har betydligt färre i sin panel än Orvesto Internet. 5 000 15 000) är ändå vilken uppslutning det kommer att bli bakom mätmetoden bland de norska tidningarna.

Sedan vill jag be om ursäkt för rubriken på mitt förra blogginlägg: Inte olagligt publicera SD:s register

Vad är det här för en rubrik? Så tänkte jag när jag såg den i morse och lade till ett frågetecken.
Kollade igen och ställde samma fråga: Vad är det här för en rubrik egentligen.

Mindre spekulativ men språkligt lika underlig.

Kanske blir man lite skadad när man läser för mycket dagstidningar. Inte olagligt publicera är vedertaget rubrikspråk men skulle det godkännas på en SFI-kurs exempelvis?

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Orvesto Internet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.