Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens bloggarkiv

Nya vägar till läsarmedverkan

Publicerad: 5 Februari 2018, 13:34


Efter flera års stillestånd har utvecklingen av läsarmedverkan åter tagit fart. Senast ut är Atlantic som stänger sina kommentarsfält och ersätter dem med digitala insändare.

Kommentarsfälten har länge varit ett sorgebarn för mediesajterna, en sörja av hat och påhopp som skrämt alla som försökt få till konstruktiva diskussioner. Många sajter har gett upp och ersatt de egna kommentarsfälten med kommentarer via Facebook. Samtidigt har de som ville använda kommentarerna för att få ur sig hat och hets nu fått egna plattformar där de kan diskutera med likasinnade. Men det senaste året har utvecklingen av läsarmedverkan åter tagit fart:

- I USA har New York Times tagit hjälp av Googleverktyget Perspective för att automatisera modereringen och öppnat upp 80 procent av artiklarna för kommentarer. Där pågår också The Coral Project där de största dagstidningarna samarbetar för att ta fram framtidens kommentarsfält (Läs mer om det i Malin Cronas Premiumanalys ”På jakt efter framtidens kommentarsfunktion”)
- I Sverige har företaget Ifrågasätt tagit fram en lösning för kommentarsfält som testas av bland andra Dagens Nyheter, Gota Media, NWT och Norran. Ifrågasätt erbjuder en kommentarslösning där användaren måste uppe sin verkliga identitet till medieföretaget och ett modereringsverktyg där algoritmer identifierar språk som kan uppfattas som hotfullt eller kränkande.
- Det senaste exemplet på utveckling av läsarmedverkan är amerikanska Atlantic som nu ersätter de klassiska kommentarsfälten med digitala insändarsidor där redaktörer väljer ut vilka kommentarer som ska publiceras på sajten. Dessa blir sedan publicerade på samma sätt som övriga opinionstexter och sprids också via sociala medier. En slags mellanting mellan läsarkommentarer och papperstidningens insändarsidor med andra ord

En viktig anledning till den senaste vågen nysatsningar på läsarmedverkan är att läsarintäkterna blir viktigare för medieföretagen när annonsintäkterna viker. Då blir det också viktigare att ha lojala och engagerade läsare för att bygga en djupare relation, och där kan välfungerande läsarkommentarer vara en viktig pusselbit.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.