Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens bloggarkiv

Mer kraft i Sveriges Radios nya startsida

Publicerad: 10 April 2013, 09:30


SR:s nya start är en ren nyhetssida med mer kraft i redigeringen.

Rent och fint. Överskådligt.

Sveriges Radios nya etta är en sammanslagning av den gamla startsidan och Ekots sida, och produceras av Ekoredaktionen.

Den är mer kraftfull och effektiv än den gamla startsidan, men fortfarande i public service anda.

Det är ingen reklam, inga större känsloyttringar, och inget större hot mot Aftonbladet.se.

Startsidans betydelse har dessutom minskat, det är inte där kampen om trafiken kommer att föras. Det är djuplänkningen, och materialet runt som spelar roll, med sociala medier som den främsta kontaktytan. (Där har för övrigt Aftonbladet precis gjort två mycket smarta rekryteringar i Ehsan Fadakar och Eric Rosén)

Men när dagstidningssajterna börjar ta betalt för nyheter på nätet finns en möjlig konflikt. Om Sveriges Radio gör liknande nyhetsstartsidor lokalt (så här ser de lokala sidorna ut idag) och satsar mer resurser, skulle de potentiella kunderna kunna välja bort dagstidningssajten om Sveriges Radios lokala nyhetslöp upplevs som ett alternativ.

Förhoppningsvis blir det inte så, utan istället en sund konkurrens och produktutveckling som gynnar alla parter, och inte minst mediekonsumenterna.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.