Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag14.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens bloggarkiv

Ekots klimatbevakning upp i det blå

Publicerad: 12 Oktober 2018, 05:00


Ämnen i artikeln:

Ekot

Med sitt inslag om världens längsta reguljära flyglinje visar Ekot att det inte räcker med att ta upp klimatfrågan, det handlar också om hur man gör det.

Inslaget påas med “Här i kvart i fem-ekot ska vi nu upp i det blå”, och det stämmer faktiskt på mer än ett sätt. Det handlar om att världens längsta reguljära flyglinje är invigd. Den nya flyglinjen tar nästan 19 timmar vilket är en timme längre än den tidigare världsrekordhållaren får vi veta.

“Dubbla pilotlag ska turas om vid spakarna, och passagerarna kan bara välja mellan affärsklass och extra rymlig ekonomiklass. Men att vara i luften i 19 timmar innebär vissa risker, framför allt för blodproppar. Det försöker flygbolaget motverka med en hälsosam ombordmeny bestående av ekologiska råvaror. Frågan är också hur rätt i tiden det är att tävla i allt längre flygningar, med tanke på flygets klimatpåverkan?”

Sedan uttalar sig en professor om att tvärtemot vad man kan tro kan det vara bättre med en mellanlandning på vägen. Men i början av repet har vi fått veta att planet förbrukar ungefär en fjärdedel mindre bränsle än tidigare plan. Om denna resa är bättre eller sämre för klimatet än en “vanlig” långresa får man som lyssnare alltså gissa sig till.

Några tips till Ekot, i all välmening:

- Överväg att inte ta upp detta alls, eftersom det är misstänkt likt spinn från flygbolaget
- Om ni ändå bedömer att det platsar i Ekots kvart i fem-sändning: ta inte upp det som något till övervägande del positivt och lite häftigt.
- När ni ska ställa den kritiska frågan om klimatförändringar i slutet, ta inte upp det som en trendfråga utan som en vetenskaplig fråga.
- Sätt långresans klimatpåverkan i ett sammanhang! Hur mycket påverkar en 19 timmars flygresa, vad innebär det?

Brittiska public service-bolaget BBC:s chef för nyheter och samhälle, Fran Unsworth, skev i september i ett brev till de anställda att BBC haft fel för ofta i rapporteringen om klimatfrågan. Bolaget har därför tagit fram redaktionella riktlinjer för hur klimatfrågan ska bevakas och alla anställda på redaktionerna ska få en timmes utbildning i grundläggande fakta.

Det vore kanske något för svensk public service att ta efter. Till dess borde alla läsa Cecilia Hagens senaste krönika, en journalist som vågar säga sanningen om flygresorna.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Ekot

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.