Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag13.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens bloggarkiv

Det onödiga alternativet fick fler att välja print

Publicerad: 13 November 2011, 16:03


I boken Predictably Irrational beskriver Dan Ariely hur Economist med ett prenumerationsalternativ som ingen ville välja fick fler att välja print.

Economist hade för ett antal år sedan tre prenumerationsalternativ på sajten:

- Webb: 59 dollar
- Print: 125 dollar  
- Print + webb: 125 dollar

När Dan Ariely testade dem på 100 studenter på MIT där han undervisar blev resultatet:

- Webb: 59 dollar (16)
- Print: 125 dollar (0)
- Print + webb: 125 dollar (84)

När han tog bort det till synes helt irrelevant mittenalternativet blev resultatet istället:

- Webb: 59 dollar (68)
- Print + webb: 125 dollar (32)

Genom det till synes meningslösa alternativet ökade alltså intäkterna betydligt.

Dan Ariely skriver att det beror på att vi värderar saker i relation till varandra, och att man inte vill ha något förrän man ser det i en kontext. ”Att tänka är svårt och ibland jobbigt. Så Economists marknadsförare erbjuder oss att slippa det: relativt print-alternativet verkar print och webb-alternativet klart överlägset”, skriver han.

Fotnot: Nu finns inte mellanlalternativet kvar, men det är inte så tydligt vad de olika alternativen kostar och vi kan nog förutsätta att Economists marknadsavdelningen vet vad de gör även idag.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.