Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag13.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens bloggarkiv

Det bästa Cannes ses här

Publicerad: 14 Oktober 2011, 08:04


Kluriga är en del. Konstiga vissa andra. Kreativ höjd har alla. Nu är de bästa bidragen från reklam-VM på turné i Sverige. Medievärlden tog med sig DN:s Kristoffer Dahlin för att plocka ut guldkornen.

Det bubblar av kreativitet även när det gäller print-reklam. Men ska man gå efter var de bästa bidragen i årets Cannes Lion producerats bubblar det mest i Sydamerika och Asien. Få bidrag kommer från Europa inga från Norden.

Vilket inte beror på att kreativiteten på byråerna är lägre här, utan att den i hög grad är inriktad på att vara vass på det digitala, tror Kristoffer Dalin, projektledare på DN. Där är han bland annat ansvarig för Reklamcupen som syftar till att lyfta fram kreativa annonslösningar.

Hans tre favoriter från utställningen:

Produkt: Pictionary, Annonsör: Mattel. Byrå: Ogilvy Malaysia
En personlig favorit med ett budskap som förmedlas snabbt och med mycket humor.

Produkt: Billboard magasin, Annonsör: Billboard, Byrå: Almapbbdo, Sao Paulo
Kul grepp. Speciellt då det går ladda ner typsnitten.

Produkt: Pressfrihet, Annonsör: Reportrar utan gränser, Byrå: Publicis Bryssel
Aktuellt! Och begåvat att koppla ihop print med rörligt på det här sättet.

Medievärldens favoriter:

Produkt: Juice, Annonsör: Del Carmen, Byrå: Draftfcb, Buenos Aires
Klurig. Budskapet att här hoppar man över fabriken/industrin kommer fram. Och befriande med juicereklam som inte bygger på närbilder av apelsiner och/eller andra frukter.

Det går inte att låta bli att fundera om byrån reste runt världen och bad att få stämplarna just där…

Andra höjpunkter:

I går visades alla printbidrag som fick medalj i årets Cannes Lion i Stockholm. Den 19 oktober kommer utställningen till Malmö och den 20 till Göteborg. Bakom arrangemanget står Citypaketet och Sveriges Kommunikationsbyråer.

Mikael Marklund

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.