Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Ytterligare Mittmediatidning börjar med dagdistribution

Publicerad: 26 Mars 2018, 11:53

Daniel Nordström, utgivare och chefredaktör för Mittmedias tidningar i Västmanland och Stockholmsregionen. Foto: Tony Persson/VLT

Nynäshamns Posten blir nästa tidning inom Mittmedia att övergå till dagdistribution. "Jämfört med en frekvensnedgång är det en bättre besparing", säger Daniel Nordström som är ansvarig utgivare.


Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Om en dryg månad, 2 maj, slutar Örnsköldsviks Allehanda distribuera tidningen med bud på morgonen för att istället göra det med post på dagen.

Nu står det klart att Nynäshamns Posten i oktober blir nästa tidning inom Mittmedia att gå över till dagdistribution.

– Jämfört med en frekvensnedgång är det en bättre besparing att gå över till dagsdistribution, för du kommer åt mer av de fasta kostnaderna. Därför ökar livslängden för papperstidningen om den går över till dagdistribution enligt våra beräkningar, säger Daniel Nordström, ansvarig utgivare för Nynäshamns Posten.

Kommer fler av dina tidningar att gå över till dagdistribution?

– Ja det tror jag, men inget är beslutat. Jag skulle bli förvånad om inte fler tidningar runt om i landet börjar med dagdistribution.

Nynäshamns Posten är en tvådagarstidning med utgivning tisdag och fredag. Den har cirka 6 500 prenumeranter och 17 000 läsare per nummer.

– Nynäshamn är en bra marknad att börja med, läsarna är inte vana vid att få en tidning varje dag, det är en rätt stabil marknad, och vi bedömer inte att det kommer påverka vår printannonsaffär i någon större utsträckning.

I Örnsköldsvik har Mittmedia jobbat med olika aktiviteter för att lära läsarna att läsa tidningen digitalt, bland annat genom ett samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan och öppet hus på tidningen varje vecka för de som behöver hjälp. Liknande aktiviteter ska nu starta i Nynäshamn under sommaren och hösten.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.