Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

YAs Familjen fick stark respons

Publicerad: 26 April 2007, 15:35

På lördag kommer det andra numret av Ystads och Trelleborgs Allehandas bilaga Familjen. Tidningen görs helt med eget, lokalt material, på bättre papper i eget format och med en egen sajt. Intresset är mycket stort, från läsarna - och från annonsörerna. Annonsutrymmet är sålt året ut.


– Det här är min baby, säger tidningarnas chefredaktör Margaretha Engström.
– Vi har som alla andra problem att nå de yngre läsarna.
Hennes idé Familjen blev verklighet i lördags. Bilagan ersatte den traditionella helgbilagan – och lanserades med offentliga barnkalas i både Trelleborg och Ystad.

Enligt Margaretha Engström är det en förutsättning för satsningen att allt material görs av de egna redaktionerna. Medarbetarna gör ett pass för bilagan var i veckan. Många är i den åldern att de själva bildar familj eller har små barn.

Läsarna i målgruppen är förtjusta, säger Margaretha Engström.
Däremot har en del äldre inte varit glada åt att den inte är allmänt riktad. Att Sodukon försvann med den traditionella C-delen blev en symbolfråga.
– Nu kan jag säga att Sodukon är tillbaka på annan plats på lördag.

Annonsörerna har varit positiva. De sex sidor i varje 24-sidigt nummer som är vikta för annonser är bokade, resten av året.

Tidningen sponsras, av Sparbanken Syd. Margaretha Engström säger att det kanske är känsligt, men smusslar inte med det.
– Jag berättade om idén för vår annonschef, och han sa då att sparbanken har samma problem med att nå yngre.

Det ledde till ett samarbete, där banken ställer upp med två experter, en jurist och en familjeekonom, som svarar på läsarnas frågor. Tidningen tar emot frågorna och skickar dem vidare till experterna.
– Vi är överens om att deras svar ska vara neutrala, att de inte gör reklam.
Utöver att ställa upp med experterna, så annonserar banken i tidningen.

En knäckfråga är om de två tidningarnas område är tillräckligt stort. Trelleborgs Allehanda har en upplaga på 11 000, Ystads Allehanda 24 000.
Kristianstadsbladet finns inom koncernen och har ett spridningsområde som gränsar till YA. Inget är sagt om Familjen, men möjligheten att den skulle gå i KB också finns.
– Vi får se vad som händer.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.