Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Wolodarski om betalsamarbetet: ”En väldigt bra modell”

Publicerad: 21 Januari 2019, 10:56

Peter Wolodarski. Foto: Andreas Elgstrand

DN och Sveriges lokalnyheter presenterade förra veckan ett nytt samarbete som ska fungera som ett test för framtiden. "Båda parter måste uppleva att samarbetet är bra", säger DN:s chefredaktör Peter Wolodarski.


Ämnen i artikeln:

DNPeter Wolodarski

Dagens Nyheter inleder ett samarbete med lokaltidningarnas betalnätverk Sveriges lokalnyheter. Den som har en prenumeration på DN kan, för en extra kostnad på 50 kronor, få tillgång till hela betalalliansens innehåll. Den som har en prenumeration på någon av Mittmedias titlar i Västmanlandsregionen kan göra samma sak.

– Det ska bli kul att följa hur det här slår ut, säger DN:s chefredaktör Peter Wolodarski.

Samarbetet är ett test, och framöver kan det komma att förlängas. Peter Wolodarski säger att det inte finns några uppställda parametrar som ska uppfyllas, utan att det handlar om att det ska gynna båda parter. Samarbetet kommer att utvärderas efter ungefär ett halvår, säger han.

– Båda parter måste uppleva att samarbetet är bra, så att det inte ensidigt gynnar en sida, säger han och fortsätter:

– Jag tror att det här är en väldigt bra modell. Det kommer att förenkla för många. Det har varit en vanlig synpunkt vi har fått – att man måste teckna prenumerationer på flera olika titlar för att kunna följa nyheterna både nationellt och lokalt. Att kunna erbjuda det i ett paket gör att vi kommer runt den diskussionen, säger han.

Idén till samarbetet föddes för ungefär ett och ett halvt år sedan, berättar Peter Wolodarski. Men det som till slut möjliggjort att det faktiskt kommit till stånd är att de lokala tidningarna inlett ett eget samarbete.

– Sveriges lokalnyheter fanns inte då. Att det har tillkommit har gjort att det blivit enklare, för det finns annars ett stort koordineringsproblem för att få ihop allt.

Rent tekniskt kommer det fungera så att den som har en prenumeration får en värdekod som de kan använda på den andra tjänsten som nu ingår. Det är samma system som DN i dag använder för tilläggsprenumerationer på New York Times och Bookbeats.

– Vi ville komma igång snabbt och inte göra ett för avancerat system, säger Peter Wolodarski.

Under fredagen hade redan hundratal hakat på det nya erbjudandet, uppger Peter Wolodarski. Men han framhåller att tidningen ännu inte inlett sin försäljningskampanj.

– Vi har inte slagit på stora trumman än för vi vill se att det fungerar ordentligt innan. men att så många redan tecknat visar att det finns en stor efterfrågan, säger han.

Lucas De Vivo

Reporter

Ämnen i artikeln:

DNPeter Wolodarski

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.