Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Webb-tv växte starkt under april

Publicerad: 11 Maj 2009, 06:19

Webb-tv växer snabbt. Mediavisions enkätundersökning visar att 3,1 miljoner mellan 15 och 74 sett på webb-tv under april, vilket är 400 000 mer än snittet för första kvartalet.


Ämnen i artikeln:

NepaSVT PlayMediavisionAftonbladetWebb-tv

Youtube är etablerat störst bland webb-tv-tittarna och nådde 59 procent av dem under april.

Framgångsrika SVT Play gör att SVT nu är näst störst med 57 procent av tittarna i april.

Aftonbladet är fortfarande på tredje plats, men tappade i april förhållandevis första kvartalet, från 48 till 45 procent.

TV4, Kanal 5 och TV3 växer snabbt, medan Expressen ligger stilla.

–    Webb-tv är fortfarande en relativt omogen marknad, säger Mediavisions vd Marie Nilsson som en förklaring till förändringarna mellan kanalerna.
–    De som var tidigt ute och starka av det skälet får lämna utrymme till de andra när  konkurrensen ökar.

Det innebär att tv-kanalerna bygger sitt genomslag med traditionella program – som SVT Play lyckats bra med sedan i fjol. Medan Aftonbladet som legat mycket långt framme tidigt har ett material som skiljer sig från de andra, med snabba nyheter, kortare inslag, nöjesnyheter mm.

Mediavision har engagerat Nepa för att göra undersökningen. För åldersgruppen 15-59 år bygger den på webbenkäter, för 60-75 på intervjuer.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.