Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag22.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Webb-tv ökar mest på reklammarknaden

Publicerad: 28 Augusti 2014, 07:59

Reklammarknaden växte med 1,9 procent första kvartalet och omsättningen landade på 8,3 miljarder kronor, visar nya siffror från IRM.


Ämnen i artikeln:

IRMWebb-tv

Under första kvartalet växte reklammarknaden 2,3 procent jämfört med samma period föregående år.

”Det är glädjande att vi nu har två kvartal med tydligt positiv tillväxt, även om vändningen kom i slutet på 2013 så var tillväxten då väldigt blygsam. Vi förväntar oss att även det andra halvåret 2014 visar på tillväxt på mediemarknaden”, säger IRM:s vd Madeleine Thor i ett pressmeddelande.

Den största raketen är webb-tv, som hade en tillväxttakt på 60 procent andra kvartalet. Displayannonseringen hade sina bästa tillväxtsiffror på flera år, med en tillväxttakt på 13-14 procent både i det första och det andra kvartalet 2014.

”Förr såg vi att den tryckta kvällspressen gynnades av stora evenemang såsom fotbolls-VM eller OS. Det vi ser nu är att denna typ av evenemang snarare lyfter kategorier såsom display- och webb-tv-annonsering”, säger Madeleine Thor.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

IRMWebb-tv

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.