Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Wadbring: Mycket är inte alltid bättre än lite

Det är inte ett personangrepp. Men långt är inte alltid bättre än kort skriver Ingela Wadbring i en replik till Mats Svegfors.

Publicerad: 14 Februari 2013, 10:11


Ämnen i artikeln:

Mats Svegfors

Mätningar av journalistiskt innehåll är i princip intressanta, det är jag den första att skriva under på. Men att enbart undersöka kvantitet när det är kvalitet man egentligen är ute efter, tycker jag är helt orimligt. Jag kan möjligen gå med på att mängden kvalitetsmaterial i papperstidningen blivit mindre om tidningens omfång minskat, men att kvaliteten på det stora hela därmed skulle ha blivit sämre finns det absolut ingenting som säger.

Långt är inte alltid bättre än kort. Mycket är inte alltid bättre än lite. Kvantitet och kvalitet kan hänga ihop, men måste inte göra det.

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Det var ingen öm tå som blev trampad på – trots att vi har olika uppfattning i sakfrågan – utan min replik i DN och uttalande i Medievärlden har snarare att göra med min stora förvåning över hur två olika mått kan blandas samman på det sättet av en annars klok person.

Om det har uppfattats som ett personangrepp av Mats Svegfors så ber jag förbehållslöst om ursäkt; det var verkligen inte min mening. Frågan om mediernas kvalitet – på papper och andra plattformar – är väl värd en diskussion. Men slutsatserna blir felaktiga om inte premisserna är korrekta.

Mats Svegfors: Mina beräkningar går att granska
Ingela Wadbring, professor i medieutveckling på Mittuniversitetet

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Mats Svegfors

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.