Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

von Krogh vill sortera i medieetikens utveckling

Publicerad: 16 September 2016, 06:32

Medieforskaren Torbjörn von Krogh.

Diskussionen om medieetiken är fortsatt livlig men innehåller nya inslag, menar medieforskaren Torbjörn von Krogh, som utkommer med en grundbok i ämnet.


I nästa vecka utkommer boken Medieetik. Framväxt, funktion och framtid (Studentlitteratur, 2016) som är författad av medieforskaren Torbjörn von Krogh som tidigare varit chefredaktör för Medievärldens föregångare Pressens Tidning.

I boken försöker von Krogh ta ett helhetsgrepp kring medieetiken, hur den vuxit fram och vad som varit viktiga faktorer för hur den utvecklats. Boken består till en del av egen forskning, men också av annan forskning.

– Jag har försökt ge en överblick av hur utvecklingen sett ut i Sverige och andra europeiska länder men också i USA. Jag hoppas att boken ska tillföra en historisk dimension till medieetiken. Men det är inte bara en överblick – det rymmer sig också väldigt mycket intressant under.

Varför behövs en till bok om medieetik?

– Diskussionen om medieetiken är inte mindre viktig i dag när hela medievärlden står inför en stora frågor som hur den ska konsumeras, vilka som ska producera och liknande, säger von Krogh och fortsätter:

– Medieetiken har ju varit en del av de framväxta, mer traditionella medierna men nu står vi inför en annan verklighet. Diskussionen om medieetiken lever vidare men med nya inslag – och då är detta ett försök att hjälpa till att sortera i den här utvecklingen.

Medieetik. Framväxt, funktion och framtid är en grundbok för högskolestudier i journalistutbildningar och mediehistoria.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.