Få hela storyn
Starta din prenumeration
Medievärldens arkiv
Publicerad: 1 December 2006, 12:58
Västerbottens-Kuriren och Västerbottens Folkblad sålde annonser för 13 miljoner kronor i november. Aldrig tidigare har annonsintäkten varit så hög en enskild månad.
13 miljoner gäller enbart papperstidningarna. Peter Juneblad, försäljnings- och marknadschef på VK, vill inte uppge hur stor webbförsäljning är på grund av konkurrensskäl.
– Expressen finns ju i Umeå nu. Men det går väldigt bra för oss på webben. Vi har ökat rejält, säger Peter Juneblad.
För i år räknar med Peter Juneblad med att papperstidningarnas intäkter landar på 128 miljoner kronor, vilket är en ökning med 13,5 procent jämfört med i fjol. Då sålde VK webbannonser för 3,7 miljoner kronor.
Vad är det som gör att det går så bra?
– Det är en kombination av högkonjunktur, bra utväxling på vårt annonspaket Totalt Umeå och en bra utveckling särskilt när det gäller nöjes- och kulturannonseringen, säger Peter Juneblad.
Även för nästa år räknar han med tillväxt, men inte lika kraftig. VK budgeterar för ”en mer normal ökning på 3-4 procent.”
mvredaktion