Få hela storyn
Starta din prenumeration
Medievärldens arkiv
Publicerad: 12 Juni 2017, 09:23
30 miljoner kronor till ny teknik, nya system och ökad kompetens i år. Och det kan bli lika mycket de kommande två åren. Satsningen ska kraftigt öka de digitala intäkterna räknar VK:s ledning med.
Ämnen i artikeln:
VK Media– I dag är det företag som Facebook, Netflix, Spotify och Amazon som sätter kraven på vad en bra kundupplevelse är. Vi måste hitta sätt att snabbt lägga oss på samma nivå som dessa jättar, för såväl besökare, digitala prenumeranter och annonsörer, säger Marie-Louise Jarlenfors, COO och ansvarig för koncernens digitala affärer.
Det ska vara enkelt både för privatkunder och annonsörer att använda sig av koncernens tjänster. Därför kommer inom kort VK gå över till Klarnas betalsystem samt en Self Servicelösning för annonsörerna.
Men det är bara första steget på en lång utvecklingsprocess för koncernen. Om ett år hoppas Marie-Louise Jarlenfors att de tyngsta bitarna är på plats. En viktig pusselbit i detta är hur VK Media ska hantera användardata för att förbättra kundupplevelsen. Även här är Facebooks plattform något av en målbild, där användare kan ge reaktioner på såväl innehåll som annonser.
Med i processen som utvecklingspartners är de Umeåbaserade företagen RealSprint, som är experter i digital strategi och realtidslösningar, och teknikföretaget CodeMill som även jobbar med flera medieföretag, både i och utanför Sverige. Bland annat brittiska The Guardian och tyska ProSieben.
Ämnen i artikeln:
VK Media