Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

VK storsatsar för att nå Facebooks nivå

Publicerad: 12 Juni 2017, 09:23

30 miljoner kronor till ny teknik, nya system och ökad kompetens i år. Och det kan bli lika mycket de kommande två åren. Satsningen ska kraftigt öka de digitala intäkterna räknar VK:s ledning med.


Ämnen i artikeln:

VK Media

– I dag är det företag som Facebook, Netflix, Spotify och Amazon som sätter kraven på vad en bra kundupplevelse är. Vi måste hitta sätt att snabbt lägga oss på samma nivå som dessa jättar, för såväl besökare, digitala prenumeranter och annonsörer, säger Marie-Louise Jarlenfors, COO och ansvarig för koncernens digitala affärer.

Det ska vara enkelt både för privatkunder och annonsörer att använda sig av koncernens tjänster. Därför kommer inom kort VK gå över till Klarnas betalsystem samt en Self Servicelösning för annonsörerna.

Men det är bara första steget på en lång utvecklingsprocess för koncernen. Om ett år hoppas Marie-Louise Jarlenfors att de tyngsta bitarna är på plats. En viktig pusselbit i detta är hur VK Media ska hantera användardata för att förbättra kundupplevelsen. Även här är Facebooks plattform något av en målbild, där användare kan ge reaktioner på såväl innehåll som annonser.

Med i processen som utvecklingspartners är de Umeåbaserade företagen RealSprint, som är experter i digital strategi och realtidslösningar, och teknikföretaget CodeMill som även jobbar med flera medieföretag, både i och utanför Sverige. Bland annat brittiska The Guardian och tyska ProSieben.

Hela intervjun med Marie-Louise Jarlenfors här:

Ämnen i artikeln:

VK Media

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.