Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medievärldens arkiv

VK gör om plusmodell

Publicerad: 11 December 2015, 08:35

Hoppas nå en yngre målgrupp genom att sänka priserna och förändra innehållet i sina erbjudanden. UPPDATERAD


Ämnen i artikeln:

VK MediaVästerbottens-Kuriren

Det är nu två år sedan Västerbottens-Kuriren (VK) införde sin plusmodell VK Plus. Lagom till årsdagen har VK gjort om sin plusmodell, och till våren väntar en rad nya produktlanseringar.

De förändringar som skett i dagsläget är att man justerat sina erbjudanden efter hur resten av marknaden ser ut. Det har lett till nya namn, breddade erbjudanden och en prissänkning:

Nu har vi kört vår plusmodell i två år och lärt oss jättemycket under den tiden. Både vad som fungerar och accepteras av läsarna men också vad som behöver förbättras. Många av de digitala tjänsterna som finns på marknaden i dag, som till exempel Netflix och Spotify, har etablerat priser som vi helt enkelt måste anpassa oss efter, säger VK Medias vd och koncernchef Sture Bergman.

Fem paket har blivit tre och samtliga VK Plus-kunder erbjuds i fortsättningen e-tidningen.

Sture Bergman berättar att 2015 har varit ett år med bra tillväxt, men att VK nu vill nå ännu längre och framför allt till de yngre.

Vi har haft en tillväxt på omkring 60 procent. Men vi hoppas kunna göra en fördubbling nästa år och våra långsiktiga mål är ännu mer offensiva. Nu vill vi nå den yngre målgruppen och ett sånt försök är att vi gjort en tydligare lansering av vårt helgerbjudande.

Genom kvalitativa undersökningar och ett nära arbete med personer från Umeå Universitet har man tillsammans försökt identifiera vilka produktelement som är eftertraktade och därefter satt rätt anpassade prispunkter.

Vi har arbetat nära läsarna i arbetet med utvecklingen av våra digitala produkter. Vi har förenklat våra erbjudanden och tagit bort köphinder, säger Sture Bergman och fortsätter:

Vi ser nya köpbeteenden som vi försöker möta. Och det här är ett arbete som bara börjat. Vi ska fortsätta göra förbättringar och utveckla tekniken så att den motsvarar de behov och den standard som finns på marknaden.

Ulrika Näsvall är privatmarknadschef på VK Media. Hon konstaterar att många läsare upplevt det som svårt att förstå vad som ingår och inte i de olika paketen:

Förändringarna är ett sätt för oss att säga: Vi har lyssnat på er, vi gör om och vi kommer att fortsätta att utvecklas. Vi har helt enkelt försökt ”städa upp”. Jag hoppas att det här blir bättre och tydligare för kunderna.

Linnea Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.