Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

VK fyller 10 webbår – och lanserar nya mobiltjänster

Publicerad: 17 Januari 2007, 07:52

Västerbottens-Kuriren firar tio år på nätet med att satsa på nya mobiltjänster. Både redaktionellt och kommersiellt. - Vi tror på kundklubbar, säger Ingvar Näslund, publisher för vk.se.


17 januari 1997 startade VK med dagliga nyhetsuppdateringar på nätet. I dag firar man jubileet genom att distribuera en bilaga om vk.se:s utveckling under åren. Bilagan finns också att läsa på nätet.

Vk.se är i dag en av landets största nyhetsajter utanför storstäderna. Antalet unika besökare är cirka 80 000 per vecka. Men Ingvar Näslund pratar hellre om antalet dagliga besök, som är cirka 55 000.

– Den siffran är mer rättvis för oss utanför de stora städerna. Många av våra läsare uppskattar att vi är en pigg nyhetssajt och återkommer flera gånger per dag, säger han.

I fjol ökade trafiken på sajten med 25 procent. Ingvar Näslund hoppas på en ordentlig ökning även för i år, men vill inte uppge hur högt besöksmål vk.se har för 2007.

Förutom lokala nyheter tillhör BB-bilderna en av de mest besökta avdelningarna på vk.se.

Medievärlden berättade i december om att Östersunds-Posten lanserat ett eget mobilnummer dit läsarna uppmanades att bland annat skicka in tips, nyhetsbilder och insändare. Nu gör VK en liknande satsning med numret 72090. Den som skickar in dagens bästa bild vinner en tusenlapp och får sin bild publicerad i morgondagens papperstidning.

I takt med att allt fler läsare kommer att använda sig av den nya mobiltjänsten hoppas Ingvar Näslund att vk.se ska kunna bygga egna kundklubbar. Han tar exemplet med en ICA-handlare som snabbt vill bli av med köttfärs. Genom att köpa informationen från VK:s kunddatabas kan ett stort antal tänkbara kunder nås på kort tid. Inga kunder kommer att registreras utan sin vetskap.

– Det är ett nytt sätt att se på försäljning som vi tror kan bli intressant för oss, säger Ingvar Näslund.

I Finland finns det flera tidningar som arbetar med kundklubbar, bland andra Keskisuomalainen.

Vk.se hade i fjol annonsintäkter för 4,3 miljoner kronor. Det var en fördubbling jämfört med 2005. Och för 2007 är målet satt till åtta miljoner kronor.

– Det är högt satt. Men vi har duktiga säljare, säger Ingvar Näslund.

Vk.se är sedan i fjol ett eget affärsområde. Avdelningen har i dag fem tjänster. Några beslut om utökningar är inte fattad. Detsamma gäller satsningar på webb-tv.

– Vi tittar på frågan, men inget är klart, säger Ingvar Näslund.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.