Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Visst är Svegfors bra – men hur ser SR-framtiden ut?

Publicerad: 7 December 2008, 20:51

Mats Svegfors blir nästa radiochef, med Cilla Benkö vid sin sida. Det är ett val som branschen tar emot med en lättnadens suck. Men hur kan chefen för ett av de största medieföretagen utses utan att det blir en omedelbar diskussion om vad det betyder för SRs roll i det framtida medielandskapet? (Uppdaterad)


Ämnen i artikeln:

Cilla BenköMats Svegfors

Mats Svegfors är synnerligen kompetent som ledare, han är en publicist och en högpresterande intellektuell.

Sveriges Radio presenterade honom och Cilla Benkö som vice radiochef under helgen – det finns säkert en anledning till det som kommer att redovisas i morgon på SRs presskonferens. Arbetet med att utse Kerstin Brunnbergs efterträdare har tagit längre tid än tänkt och kanske är årsskiftet på något sätt viktigt.

Allt nog, så verkar omgivningen ta utnämningen med någon form av lättnad, och de flesta är överraskade. Det handlar väl om Mats Svegfors ovanliga bana: att han blev landshövding under en s-regeringen tog alla på sängen. Han har varit en utmärkt landshövding och hunnit med åtskilligt utöver det, framför allt att leda ansvarsutredningen. Nu drar sig inte landshövdingen tillbaka utan tar ett tufft nytt uppdrag. Brukar landshövdingar göra så?

I Dagens Nyheter tror Marielouise Samuelsson på valet, och börjar med att poängtera att Mats Svegfors till skillnad från förra utifrånchefen Peter Öhrn är publicist. Hon skriver att styrelsen vill ha en korsning av ”vakthund och pitbull”, en något förvånande beskrivning för den som träffat och haft att göra med Mats Svegfors, i alla fall de senaste åren: en envis, stark Sankt Bernhardshund ligger närmre som bild från kenneln.

”Jag är hur som helst övertygad om att SR, även internt, skulle ha nytta av hans intresse för diskussion, också med dem som inte delar hans åsikter. Vilket inte utesluter hårda nypor.” skriver Marielouise Samuelsson.

Flera tyckare kopplar hans kompetens till att public service är pressat eller möjligen pressat av den poltiska sfären, framför allt allianspartierna och regeringen.

”Mats Svegfors är en ovanlig man eftersom han var starkt politiskt engagerad för ganska länge sedan, men sedan gått in i en mera traditionell svensk problemlösarroll” , säger Dagens Nyheters ledarprofil Barbro Hedvall till SR.

Barometern skriver på ledarplats:

”Valet av Mats Svegfors kan nog uppfattas som en tillbaka till grunden-strävan, en vilja att konsolidera och markera integritet i en tid av förändring. Skulle man kunna säga ett konservativt val?”

Martin Jönsson gör nu sent på söndag kväll en mycket fyllig analys av valet på sin blogg och vad som väntar Mats Svegfors.

Men var är den nya generationen medietänkare? I skrivande stund har jag bara funnit Olle Lidbom som kommenterar utnämningen av Mats Svegfors. Och hans kommentar ger inget utöver de traditionella tänkarna: ”Utnämningen får väl också ses i ljuset av att public service är under utredning och att goda kontakter och kunskaper i politikens snårskog är välbehövliga.”

Utnämningen av Mats Svegfors vittnar om att för public service är det viktigare att en chef kan hantera medarbetarna och företagets organisation, kan navigera i en föråldrad kultur, och manifestera självständigheten mot den politiska sfären – de som ska bestämma.

Vilken roll public service-radio ska i framtiden, hur den ska vinna nya generationer – om den nu ska det – är rimligen av avgörande betydelse. I sådant perspektiv, vad vill den nya ledningen, vad har den fått för uppdrag?

De senaste årens utveckling av medievanorna på nätet visar att SR inte tillhör de progressiva. I konkurrensen halkar man efter. När jag jämför SRs unika webbläsare vecka 48 i år med samma vecka fyra år bakåt har två nyhetssajter som få låg strax före, SVT, och alldeles efter 2005, Dagens Industri, haft en väsentligt bättre utveckling. Dagens Industri har vidgat logotypen med privatekonomin det senaste året, men det är ju klok, smart utveckling som ska till.

Sifomedias mätningar av medievanorna visar att webbradiolyssnandet i den viktiga ungdomsgruppen domineras eftertryckligt av kommersiella privatradion.

Ska det vara så? Det ska blir spännande att höra vad som sägs i morgon.

Källa Kia-index

Källa Sifomedia

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Cilla BenköMats Svegfors

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.