Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Villaliv höjer tempot och säljer regionalt

Publicerad: 12 Oktober 2009, 09:02

Nya stortidskriften Villaliv har gått så pass bra att det blir sju utgåvor 2010. Annonssäljet stärks med regionalannonser och en editionering av tidningen.


Ämnen i artikeln:

VillalivVi i Villa

Villaliv startades i våras med målet att konkurrera med Bonniers Vi i villa på den stora villa-marknaden. Liksom konkurrenten delas Villialiv ut till de flesta villahushåll. Upplagan är strax över 2 miljoner postdistribuerad.

Trots att lanseringen gjordes mitt i den värsta krisen, så har satsningen hittills burit. Om det blir break even redan i år vill inte Jonas Natt och Dag säga, men enligt honom är resultatet över budget.

Efter första numret, med Pernilla Wahlgren på omslaget, gjorde tidningen en effektmätning. Sex av tio hade observerat tidningen, av dem hade 98 procent bläddrat eller läst.
Och läsarna har sparat tidningen. Jonas Natt och Dag säger att annonsörerna fått kontakter upp till sex veckor efter att ett nummer kommit ut.

Hittills har all annonsering i Villaliv varit riks, men det har gått att få annonserna anpassade efter 16 regioner. Det betyder att tidningen och tryckarna i Litauen, Spaudos Konturai i Vilnius, som Villaliv är mycket nöjda med, är vana vid att hantera stopp.

Från och med nummer ett 2010 kommer tidningen att ha regionala annonser, och som en följd av detta regionalt material. Mellan 8 och 16 sidor kommer att kunna bytas ut i 25 editioner.

Villaliv har engagerat Annonskraft i Ljusdal för att sälja på regionerna.

Konkurrenten Vi i villa byter chefredaktör efter årsskiftet, Stina Abenius från Tara tar över. Därmed hårdnar matchen om den viktiga målgruppen yngre och medelålders kvinnor, central för villatidningarna.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

VillalivVi i Villa

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.