Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag15.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Vill ni sätta dit journalister, Mats Olin?

Publicerad: 4 Mars 2009, 14:57

I dag är det premiär för den mediegranskande sajten Second Opinion. En av personerna bakom sajten är Mats Olin, grundare av PR-byrån Springtime. (Uppdaterad)


Ämnen i artikeln:

Sveriges TelevisionSpringtime

– Nej, målet är att höja kvaliteten på journalistiken. I dag är det många nyheter som kommer till under hög tidspress. Det blir ofta fel. Kan vi få människor att bidra med egen kunskap kan vi rätta till en del av felen. Det tjänar alla på.

Vilka förebilder har ni?

– Wikipedia, som visat hur fantastiskt bra ett nätverk kan fungera när alla hjälps åt. Dessutom är bloggosfären i sina bästa delar en bra förebild.

Hur ser en typisk Second Opinion-artikel ut?

– Svenska Dagbladet publicerade i går en artikel om att influensamedicin för miljarder var värdelöst. Vi tyckte att rubriken var överdriven och ringde upp Maria Brytting, chefsmikrobiolog på Smittskyddsinstitutet, som talat med SvD:s reporter, men inte var citerad i artikeln.

– Maria Brytting ansåg att det fanns en risk att SvD:s rubrik skrämt upp människor i onödan. Vi talade också med SvD:s reporter som fick ge sin syn på saken.

Har du fler exempel?

¬ Massor, under den tid vi jobbat med att bygga upp sajten har vi stött på 150-160 fall med second opinions, flera med allvarliga fel som spridit sig till många medier. Många av felen lever tyvärr vidare på nätet.

Er verksamhet ska finansieras av avgifter som företag som vill skriva inlägg på sajten betalar. Hur många företag har anmält sig och hur mycket betalar de?

– 5 800 kronor per månad. Hittills har 20 företag registrerat sig. Bland andra Ericsson, Fortum, Posten och Svenskt Näringsliv. Privatpersoner som vill skriva behöver inte betala.

Ni skriver att ni också ska granska journalisternas arbetsmetoder. Har du något exempel på det?

– Ja, i morgon kommer vi till exempel att publicera ett inlägg om Expressen av en person anser sig ha blivit utnyttjad av tidningen i samband med en artikelserie.  Förutom Mats Olin står också Martin Gerentz, tidigare Nyhetsbyrån Direkt, och journalisten Maria Bjaring, bakom Second Opinion. Sammanlagt arbetar sju personer med sajten.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.