Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Vilket är ditt bästa säljtips, Sigge Jungell?

Publicerad: 2 Juli 2009, 09:45

Sigge Jungell efterträder Anders Källström som vd för Allehanda Media. Han arbetar i dag som marknads- och försäljningchef i bolaget. Av Mittmedias vd Jan Cahling beskrivs Jungell som en lågoddsare - och en man med säljfingrar.


Ämnen i artikeln:

MittmediaSveriges Television

–    Att vara entusiastisk över den egna produkten. Det gäller vad man än säljer. Entusiasm betyder allt, resten är teknikaliteter.

Varför tar du jobbet?

–    Jag har jobbat tätt ihop med Anders Källström och de andra i ledningsgruppen i den förändringsprocess vi gått igenom de senaste åren. Det känns som en fantastisk möjlighet att få det totala ansvaret för det fortsatta arbetet.

Största utmaningen?

–    Att erbjuda produkter som är så angelägna att läsare och annonsörer ska fortsätta vara beredda att betala för dem.

Något konkret exempel?

–    Vi måste se över vår prissättning. Det finns intäkter vi sjabblat bort. Vi har tappat en del små och medelstora kunder som inte har behov av hela vår räckvidd. Det har blivit för dyrt för dem att annonsera hos oss.

– Man kan jämföra det med en person som går in i en affär för att köpa tre liter mjölk, men som kommer ut igen eftersom det inte finns mindre än 50 liter att köpa.

Ni har nyligen genomfört ett rejält sparprogram, och minskat antalet  helårstjänster från 121 till 93. Vilka konsekvenser kommer det att få?

–    Framför allt att vi fått färre chefer. Ledningsgruppen och antalet mellanchefer har nästan halverats. Vi har satt upp kravprofiler för samtliga tjänster. Det innebär bland annat att alla säljare ska kunna hantera alla medieformer.

Sigge Jungell är 52 år och har arbetat inom Allehanda Media sedan 2004, då han anställdes som marknads- och försäljningschef på Tidningen Ångermanland. Han har ett förflutet som konsult inom geografisk informationsteknik.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.