Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medievärldens arkiv

Vilka var mest innovativa i valbevakningen?

Publicerad: 30 September 2010, 10:45

Medievärlden har frågat Annika Lidne, Sofia Mirjamsdotter, Pelle Sten och Joakim Jardenberg vilka sajter som var bäst och vilka grepp som var mest nyskapande: (Uppdaterad med Brit Stakston)


Ämnen i artikeln:

Joakim JardenbergBrit Stakston

Pelle Sten, tidigare utvecklingsredaktör på Svenska Dagbladet, nu på konsultföretaget inUse:

Har du saknat något?

Jag har saknat verkligt innovation grepp. Det mesta har varit mer av samma fler artiklar, fler videoinslag.

Annars saknade jag det lokala perspektivet. Som stadsutvecklingsintresserad Stockholmsväljare fick jag bäst stöd av YIMBY:s valkompass för att hitta mina lokala kandidater. Ett underbetyg för framför allt Stockholmstidningarna.

Hur har medierna lyckats fånga upp det som händer i sociala medier?

Många mediesajter har befunnit sig på Facebook men de flesta har bara använt det för att pusha ut sina nyheter. En ren envägskommunikation. Till exempel SR:s Facebooksida har nästan enbart tryckt ut länkar till material på sin egen sajt. SVT:s Facebooksida har en något mänskligare framtoning och inbjöd något mer till samtal.

Sofia Mirjamsdotter, konsult och föreläsare, skriver på Same same but different.

Men både Aftonbladet och SvD gjorde riktigt bra ifrån under valnatten, SvD något snyggare.
Båda ovanstående och även DN har också gjort bra jobb där de granskat politikerpåståenden, sånt skulle jag vilja se mycket mer av, också i lokalpressen. (men här ska också sägas att jag inte har sån koll på alla lokaltidningar – det kan hända att någon har gjort något riktigt bra som jag missat)

Har du saknat något?
Jag har saknat delar av den traditionella, ”tråkiga” bevakningen med genomgång av olika partier och kandidater. Eller så har den funnits där, men försvunnit i mitt flöde.

Hur har medierna lyckats fånga upp det som händer i sociala medier?

Rätt bra tycker jag. Återigen kudos till Valpejl, men även Aftonbladet har varit väldigt flinka att snappa upp diskussionerna på nätet.

På det stora hela har valrörelsen varit mer spännande att följa än någonsin, på gott och ont. Det har blivit lite väl mycket underhållning och kanske inte så mycket fokus på politiken.
Men väldigt lätt att följa ”allt” från twitter, in på olika nyhetssajter och bloggar som i många fall varit korskopplade. Det har varit svårt att undvika att se vilka frågor som varit hetast.

Joakim Jardenberg, vd Mindpark:
📷 Valpejl, att SR och SVT gör en sajt tillsammans är banbrytande – och bra blev det dessutom. Synd att man inte nådde hela vägen fram med öppet API, jag hade verkligen önskat att man hunnit sy ihop den med govdata.se. Det vore magnifikt att inte bara se vilka företag kandidaterna var engagerade i, utan också vilka av de företagen som hade relationer till den offentliga sektorn. Bara som ett exempel på vad man kan göra när data blir tillgängligt.

Sammantaget gillar jag DN. Utöver vanliga bevakningen och vanliga kompasser etc gjorde man en pigg satsning med riksdagkollen och en smutt lösning med valkvitter. Men i båda fallen kunde man dragit det mycket längre.

Har du saknat något?

Att medierna skulle ta upp de frågor som politikerna försökte undvika. Flatheten i integritetetsfrågan är anmärkningsvärd. Internetrelaterade frågor öht borde fått redaktionell uppmärksamhet, men här visade traditionella medier påtaglig omognad. Förlorare är väljarna.

Hur har medierna lyckats fånga upp det som händer i sociala medier?

Inte alls, skulle jag vilja säga – med undantag av sista veckans bloggbävning. I övrigt ägnade man sig i huvudsak åt metadebatt OM sociala medier istället för att på riktigt hitta och lyfta alla de vardagspolitiska frågor som bubblade där. Är det inte partipolitk eller löpsedelsmaterial så finns det inte.

Annika Lidne, Disruptive Media:
📷 Federley TV. Trevlig och kunnigt. Och Sociala Medieakuten från Almedalen.

Har du saknat något?

Mediebevakningen har helt missat att gå ut i verkligheten utöver snyftfallen. Man täcker hellre meta-mediahändelser än faktiskt granskar och förklarar vad de olika blockens politik går ut på. Det är hela tiden de enkla populistiska vinklarna.

Partierna har fortfarande inte förstått sociala medier utan ser det som en ren push-kanal där man inte är intresserad av dialog utan bara få in röster.

Hur har medierna lyckats fånga upp det som händer i sociala medier?

Mycket lite i vanlig ordning. Det vanliga är att sociala medier fångar upp det som händer i gammelmedia.

Brit Stakston, konsult JMW:

För mig är vinnarna solklart SR, SVT och SvD. Valkompasser, valpejl, SVTs YouTube-debatter och SRs stora undersökning bland politikers användande av sociala medier är några av guldkornen. Valguiden som bland annat Corren hade var en fantastisk valbilaga!

Har du saknat något?

Jag har förstås saknat en kontinuerlig analys och koll på de sociala medierna. SVT:s veckans sociala mediesnackis i Gomorron Sverige får stå som förebild här och den hade gott kunnat få mer tid. Fast jag hade önskat en sådan genomgång av den partipolitiskt knutna diskussionen och på slutet samma sak ur ett rent  väljarperspektiv. Fångat upp mer av det oerhört nya i att vår gräns för det privata och vår valhemlighet så tydligt förflyttats.

Hur har medierna lyckats fånga upp det som händer i de sociala medierna?

Det har tagits många kliv fram och vi har under valrörelsen tydligt sett hur till exempel SvD strukturerat jobbar med att närma sig den sociala mediesfären för både input och för spridning av nyheter. För mig som kommunikationskonsult är det tydligt att vi nu har ett medielandskap där de sociala medierna inte är en del vid sidan av utan de tre medieslagen köpta, redaktionella och sociala lever i symbios med varandra. Valrörelsen blev realtidscaset där många relevanta frågor ställdes. Tyvärr minst av allt från partierna. Men medierna och väljarna har visat vad som är möjligt.

De gjorde bästa valsajten

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.