Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Vilka är alternativen till Facebook?

Facebook används allt mer för att nå ut till läsare och kunder. Det som händer är en gigantisk överflyttning dit från traditionella medier. Men var finns analysen av konsekvenserna, och de kritiska rösterna? skriver Elisabeth Blide.

Publicerad: 17 April 2015, 08:35

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Facebook

För ett tag sedan såg jag en film i ett vanligt inlägg på ett vanligt Facebook-konto. Det var ett mord på en ung flicka. Jag blev chockad och gjorde en anmälan och efter ett par turer svarade Facebook att man satt en 18-årsgräns på inlägget.  Mord är alltså ganska okej verkar de tycka. Men jag delar inte den bedömningen så för mig blev detta en vändpunkt och min syn på och tillit till Facebook ser ganska annorlunda ut idag.

Facebook har allt mer kommit att gälla för det vi i vardagligt tal kallar sociala medier. Allt större andelar av tidningars innehåll delas där och länkas över till tidningssajterna. För att slippa denna tidskrävande (i detta sammanhang är allt som inte sker direkt att anse som tidskrävande) överlänkning så för nu Facebook förhandlingar med tidningar om att istället lägga ut innehållet direkt hos dem. Varför ta en onödig och långsam omväg när ändå allt ska dit och delas?

Allt mer annonsering blir digital och en del av sanningen är att allt fler annonsörer gör inlägg gratis på sina egna Facebook-sidor. Istället för att annonsera. På Facebook är fältet fritt och det är inte så himla noga att följa de gamla trista bestämmelserna som till exempel lotterilagen (gilla oss och vinn) eller reklam för alkohol. Den ökade trafiken tar sedan Facebook själva hand om och säljer egna annonser. Ett affärsupplägg som verkligen inte avlönar några journalister inom svensk dagspress.

För ett litet tag sedan gjorde vi en ny egenannons med anledning av vår nya hemsida. Längst ner i annonsen, intill vår egen logga placerade vi både Facebook- och Twitter-loggorna. Min reflektion kom först senare. Upptäckten var att vi så till den grad har accepterat dessa externa publiceringsplattformar att vi i stort sett likställer dem med vårt eget varumärke och hänvisar till dem i allt vi gör. Hur har det egentligen gått till?

Frågan är om Facebook är en trovärdig och långsiktig affärspartner eller en gigant utan styrning och kontroll. Om man läser i kommentarsfälten till artiklar utlagda av landets tidningar så finns där inlägg som aldrig skulle kunna tryckas i de egna kanalerna. Inte bara för att de ofta är illa skrivna utan också för att de allt för ofta är hotfulla, rasistiska och saknar relevans till den artikel som skulle kommenteras. Och ingen verkar bry sig längre. Är det för denna målgrupp vi ska arbeta i framtiden? Är nättrollen de vi ska tänka på som mottagare av framtidens redaktionella produkter?

I många andra sammanhang lägger vi stor vikt vid att hitta de rätta samarbetsparterna. Vi vill att våra pensionsfonder ska vara etiska, vår matleverantör ska erbjuda ekologisk mat, de vi skriver affärsavtal med ska vara reko och ha goda referenser. Men när det kommer till att lägga ut både våra affärsupplägg och privatliv på Facebook verkar det inte finnas några som helst kritiska röster. Stridbara samhällskritiker publicerar utan att blinka sina moraliskt genomtänkta idéer där men i vilka andra affärssammanhang skulle de dela leverantör med mördare, och rasister?

Det pågår en medieutredning med uppdraget att analysera behovet av nya mediepolitiska insatser när presstödet i dess nuvarande form upphör. Utredningen ska ha en internationell utblick, värna demokratin och verka för en digitalisering. Just detta verkar gå fint i takt med Facebooks planer att sluka tidningsbranschen och bli den gemensamma avsändare som ersätter gamla tidnings-varumärken. Var finns debatten kring detta och vilka är egentligen alternativen?

Axel Andén

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.