Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Vi tänker inte tappa nästa år

Publicerad: 12 december 2011, 08:01

IRM spår en nedgång nästa år för dagspress men det håller inte landets tidningar med om.


Ämnen i artikeln:

Dalarnas TidningarIRMDagspressGP

Dagspressen kommer att tappa omkring 3,6 procent nästa år är IRM:s prognos. Det på en marknad som totalt kommer att ligga på samma nivå som i år.

Det blir inte någon dans på rosor nästa år. Men det kommer absolut sluta med en tillväxt. Det tror Joakim Adgård, försäljningschef på Skånemedia.

De avtal som han skrivit under för 2012 pekar inte på någon större nedgång. Snarare tvärt om.

Det finns ett antal detaljister som tänker revanschera sig för tapp och förluster under 2011, säger Joakim Adgård.

Sedan vi har också till exempel bilhandeln som haft ett mycket bra 2011 och satsar för att fortsätta ligga på den nivån.

Han kommer att lämna Skånemedia vid nyår för att blir försäljningschef för Sydsvenskans eftertext. Någon efterträdare är ännu inte utsedd.

Göteborgs-Posten är alltid målet att i alla fall gå bättre än vad IRM förutspår. Tidningens försäljningsdirektör Fredrik Dobber har som ambition och målsättning att minst nå samma resultat 2012 som man gör i år.

Hösten har varit kämpig. GP har inte nått de förväntade försäljningsökningarna. Men när året summeras kommer det ändå att bli ett bra resultat menar Fredrik Dobber.

Ett stort glädjeämne är den stora ökningen på den digitala sidan. Så här långt motsvarar den en 25-procentig ökning jämfört med 2010. Där kommer tillväxten att hålla i sig även om den inte når upp till årets nivåer tror Fredrik Dobber.

Men det är inte bara försäljningen som gått bra. Besökarantalet växer också stadigt.

Nu är vi större än Aftonbladet i regionen, säger Fredrik Dobber.

Så han menar att GP har ett gott slagläge även om det blir ännu bistrare på marknaden.

Hur 2012 kommer att utveckla sig är ingen lätt fråga. Det menar Dalarnas Tidningars vd Petra Bjernulf.

Det är väldigt svårtytt. Det utvecklar sig olika månad för månad. Men vi har haft bra försäljning både november och december.

Hon ser med försiktigt optimism på nästa år men tror inte på någon tillväxt att tala om.

Utom när det gäller på de digitala kanalerna. Men det klarar inte av att väga upp om vi tappar ett par procent på print.

Men det finns faktorer som talar för att DT ska klara sig bra. Ikea öppnar i Borlänge 2013 och det finns planer på att börja bryta guld på ett antal orter i Dalarna.

Sedan finns det ett jättestort rekryteringsbehov nu när alla 40-talister behöver ersättas, säger Petra Bjernulf.

Ett bra sista kvartal räknar Annica Lindgren, försäljningschef på Allehanda Media med. Och ett bra 2012 också då de ska fortsätta på den inslagna linjen med att blåjobba och ha råkoll på kundernas aktiviteter.

En kritisk faktor är platsannonseringen. Faller den nästa år kommer det att krävas hårt slit för väga upp det.

Det finns inte ett antal underliggande faktorer (som Dalarnas guldgruvor eller någon möbeljätte på ingång) som kan hålla uppe tillväxten nästa år i Ångermanland. Och webbförsäljningen är inte heller något att luta sig mot enligt Annica Lindgren:

Vi väntar på att få mer intäkter därifrån. Besökarna har vi, men försäljningen fattas.

Örjan Pekka, vd på Haparandabladet, har inga förväntningar på några större ökningar. Inte minst på grund av den finansiella oron i Euroområdet som slutar bara några hundra meter från hans kontorsfönster.

Och i samma takt som den svenska kronan stärks i förhållande till euron minskar strömmen av köpsugna finländare som korsar gränsen. Något som i sin tur påverkar Haparandabladets annonsörer.

Det råder också högkonjunktur i Norrbotten. Den kinesiska marknadens behov av järnmalm är stort. Vilket skapar mycket goda tider för gruvnäringen i länet.

Men Örjan Pekka vill inte ta ut några vinster i förskott för det:

Vi får nog håll hårt i kostnaderna. Det blir nog ett svagt minus 2012, men det är ingen katastrof.

IRM: Dagspress får minskade intäkter 2012

Anshelm om dagspressens 2012

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.