Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

”Vi tänker inte dö med papperstidningarna”

Publicerad: 13 september 2012, 06:58

Trots fallande papperstidningsupplagor andas det optimism i delar av tidningsdistributionsbranschen.

Ämnen i artikeln:

Distribution

AA

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se


Att hitta nya kunder är en överlevnadsfråga för oss. Vi kan inte sitta still. Vi tänker inte dö med papperstidningarna, säger Jan Jansson, vd för både NTM Distribution och UNT Distribution, två bolag som visade rekordresultat 2011 och som nu ser en ökande ström av transportuppdrag utanför papperstidningssfären.

Varje dag har vi förfrågningar, berättat Jan Jansson.

Han sprudlar av entusiasm och ser en rad nya affärsmöjligheter. Jobbet är så roligt att han som nyss fyllt 65 tänker fortsätta ytterligare 2 år.

Det ekonomiska resultatet i de båda bolagen är också lysande. De har ett sammanlagt rörelseresultat på 60 miljoner.  Det är lika mycket som rörelseresultatet före finansnetto i hela NTM-koncernen, där NTM Distribution är ett helägt dotterbolag, medan UNT Distribution bara ägs till 50 procent av NTM.

Att tidningsdistributionsbolag gör storvinster är ett nytt fenomen och delvis kontroversiellt i en bransch där villkoret för samdistributionsbidraget är att alla titlar har samma exemplarpris och att distributionsbolagen inte tar ut överpriser.

Det är på våra externa distributionsuppdrag som vi tjänar våra pengar, betonar Jan Jansson. Vinsterna beror alltså inte på att dagstidningarna har för höga priser, enligt Jan Jansson, men han medger att tidningarna haft kraftiga prisökningar.

Distributionen blir ju inte mycket billigare för att antalet abonnenter minskar.  Distrikten blir ju oftast inte kortare för att det är färre brevlådor som skall ha tidning.

Det är de nya affärerna som leder till lönsamheten, enligt Jan Jansson. Redan kör hans distributionsbolag ut kvällstidningar, bokpaket, apoteksvaror, bilreservdelar, fruktkorgar, matpaket och delar ut brev. En hel del av de nya uppdragen kommer från MTD, MorgonTidningsDistributionsbolaget, som ägs gemensamt av de stora distributionsföretagen. Men det nya är att man hittar fler och fler lokala uppdrag. Snart har man också en lokal säljare på plats i Östergötland för att bearbeta den lokala marknaden och skapa nya transportjänster

Tänk bara på vägen mellan Linköping och Norrköping hur många firmabilar som kör fram och tillbaka med lite gods. Där har vi en nisch. I Uppsala har vi redan 18 tons lastbilar som är fullt upptagna med olika transportuppdrag.

Lars Herlin har ett mångårigt förflutet som VD i gotländska  tidningsföretag inom NTM-koncernen. Sedan 2010 arbetar Lars Herlin som  frilansjournalist.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev