Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

”Vi står för en stor del av landsortspressens digitala ökning”

Publicerad: 20 September 2013, 07:53

Hittills i år har Mediekompaniets försäljning minskat med cirka 13 procent. Den digitala försäljningen påverkar resultatet positivt.


Ämnen i artikeln:

Mediekompaniet

Förra året sålde Mediekompaniet för 590 miljoner kronor. I år landar försäljningen på runt 535 miljoner kronor, enligt Mediekompaniets försäljningsdirektör Magnus Wretbring.

Totalt har försäljningen minskat med cirka 13 procent så här långt i år.

Printförsäljningen har minskat med runt 17 – 18 procent. Resultatet dras ner av platsannonserna, som minskat med 28 procent.

Ibladningen är ganska stabil, den har haft positiv tillväxt två av tre månader och kommer antagligen att landa på samma siffror som förra året.

Den digitala försäljningen ligger däremot långt över fjolårets siffror.

Vi har ett formidabelt digitalt år. Vi passerade fjolårets resultat redan i augusti.

Tredje kvartalet fördubblades den digitala försäljningen, fjärde kvartalet ser den ut att öka med cirka 70 procent och för helåret med 58 procent.

Mediekompaniet började sälja mobilannonser i vår och även den försäljningen har haft en stark utveckling.

Printmarknaden har däremot varit väldigt svajig för Mediekompaniet.

Vi har varvat veckor med rekordsiffror med veckor med stiltje. Det har varit enorma svängningar.

Framåt ligger Mediekompaniets bokningar för i oktober 15 procent bättre än de gjorde ifjol samma tid. För november ligger de fem procent sämre.

Fjärde kvartalet ligger i nivå med fjolårets, men Q4 förra året var väldigt svagt. Vi påverkades negativt av den massiva tv-annonseringen i samband med OS och av negativa skriverier om dagspressbranschen.

Nästa år är fortfarande ganska osäkert.

Vi har goda chanser att öka i procent räknat, men sedan hur många miljoner det blir, det får vi se. Enligt IRM kommer landsortspress att minska med elva procent medan mobilen kommer att ha en kraftig tillväxt, det stämmer ungefär med vår bild. Nästa år är dessutom valår, vilket är positivt för oss.

Ibladningen kommer nog att tuffa på som i år ungefär, och rekryteringsmarknaden beror mycket på hur Sverige mår nästa år.

Magnus Wretbring säger att det blir spännande att se vart den digitala tillväxten tar vägen, och hur betalmodellerna påverkar den.

Mediekompaniet står för en stor del av landsortspressens digitala ökning just nu.

IRM:s printsiffror för första kvartalet 2013 visade en nedgång för dagspress på 17 procent och för andra kvartalet en nedgång med 13 procent.

Enligt senaste Mediebyråbarometern, som enbart visar investeringar via mediebyråer, har investeringarna i dagspresskategorin ”Landsort” minskat med 23 procent hittills i år.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Mediekompaniet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.