måndag27 mars

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Vi ska inte bli ett svenskt någonting

Publicerad: 13 oktober 2014, 10:43

Kit tar avstamp i det nya medielandskapet där mobilt och socialt är utgångsläget. Här förklarar Fredrik Strömberg tankarna bakom projektet.

Ämnen i artikeln:

Kit

Kit ska vara informativ, inspirerande och underhållande. Och ska ta avstamp i en digital, social och mobil mediekonsumtion.

Vi vill göra det utifrån vad användarna vill ha, och utan en massa befintliga kulturer, säger Fredrik Strömberg, tidigare creative director på Bonnier Tidskrifter digitala medier.

Han driver projektet tillsammans med de tidigare Bonniercheferna Peder Bonnier och Robert Brännström.

När Kit börjar publicera är oklart enligt Fredrik Strömberg. Nu har bolaget precis börjat rekrytera. Sedan ska den nya redaktionen börja skapa innehåll.

Så vi kommer nog att börja rulla ut lite löpande, inte med någon dunderstart.

Materialet kommer att vara featurebetonat. Det Kit söker nu är reportrar inriktade på föräldraskap, life hack, mat, teknik och väder. För det går att sysselsätta en väderskribent på heltid tror Fredrik Strömberg:

Många är intresserade av det. Men det kommer inte bara att handla om att lägga ut en väderkarta.

Det finns många inspirationskällor, Buzzfeed är en. Men det är bara en inspirationskälla. För Kit ska bryta ny mark.

Vi ska inte bli ett svenskt Buzzfeed. Vi ska inte bli ett svenskt någonting.

Förutom reportertjänsterna söker också Kit en ad och två utvecklare. Men på sikt behövs betydligt fler för att verksamheten ska ha den kvalitet som eftersträvas.

Vi skulle behöva vara 1 000 personer om några år. Men så kommer det givetvis inte att bli, säger Fredrik Strömberg.

I nuläget ska inga säljare rekryteras, men på sikt ska det givetvis förändras.

Vi har alla tre ett extremt intresse i att skapa intäkter.

Säljarrollen kan dock bli annorlunda jämnfört med många andra medieföretag. Det kan till exempel handla om att hjälpa annonsörerna att köpa utrymme via RTB.

Jag har svårt att tro att det inte är så det mesta annonsutrymmet kommer att köpas i framtiden.

Fredrik Strömberg var med och lanserade ett nytt digitalt annonsupplägg för Bonnier Tidskrifter. (Läs mer här) Delar av det kommer att finnas på Kit också.

Displayannonserna ska vara snygga och på stora ytor för vi har stor respekt för annonsörerna. Men i övrigt slutar alla likheter där.

Bonnier är med och stöttar projektet. Men att det skulle bli så var enligt Fredrik Strömberg inte bestämt när de tre före detta Bonniercheferna bestämde sig för att säga upp sig i somras.

Det blev inte klart förrän nyligen.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev