Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

”Vi ser att det finns en digital betalvilja för lokal journalistik”

Publicerad: 4 Januari 2018, 14:32

Trenden att de digitala prenumerationsintäkterna blir allt viktigare för de lokala mediehusen kommer att växa sig allt starkare, enligt Mikael Rothsten, redaktionschef och ansvarig utgivare på Nya Wermlands-Tidningen


Ämnen i artikeln:

NWT

Vad var årets stora mediehändelse?

– Definitivt #metoo och det som följde efter ett antal uppmärksammade publiceringarna. Förutom den offentliga uppmärksamheten kring sexuella övergrepp och trakasserier som drabbar kvinnor, leder förhoppningsvis #metoo till att förändra vardagen till det bättre på många arbetsplatser.

Vad var årets viktigaste publicering?

– SVT:s Dokument inifråns Fallet Kevin. Dokumentären har prisats och även fått viss kritik, men jag vill trots allt lyfta fram den som årets viktigaste publicering. Efter granskningen återupptogs förundersökningen om mordet på fyraårige Kevin i Arvika. Förhoppningsvis kan den rättsliga utredningen, efter snart 20 år komma till punkt.

Vad var sämst under året?

– Att behöva läsa alla vittnesmål om övergrepp och trakasserier som förekommit i vår bransch. Jag blir ledsen när jag tänker på alla begåvande kvinnor som tvingats lämna mediebranschen på grund av det som män har utsatt dem för.

Om du ska titta framåt; vad kommer prägla branschen nästa år?

– En allt växande optimism i branschen tack vare tillväxten av digitala prenumerationer. Vi ser att det finns en digital betalvilja för lokal journalistik. Det är en spännande utveckling där innehållet sätts i fokus! Trenden att de digitala prenumerationsintäkterna blir allt viktigare för de lokala mediehusen kommer att växa sig allt starkare.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

NWT

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.