Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Vi har inte hittat på några regler

SVT:s strategichef Jimmy Ahlstrand menar att vi har prövat de fyra tjänsterna mot ett regelverk vi själva hittat på. En oväntad kritik som kan förstås på två sätt, skriver två representanter för Copenhagen Economics.

Publicerad: 25 November 2015, 08:25

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Om Jimmy Ahlstrand (läs mer här) menar att vi har hittat på själva modellen med förhandsprövning har han fel. EU-kommissionen meddelade 2009 att väsentligt nya (eller förändrade) tjänster ska prövas. 2011 implementerades systemet i Sverige. Med inspiration i hur sådana prövningar skett i bland annat Storbritannien, Tyskland, Danmark och Norge, och med konkret erfarenhet i hur statsstöd bedöms inom EU, genomförde vi vår analys. Regelverket finns med andra ord vi har inte hittat på det och den metod vi tillämpade är väl beprövad.

Om Jimmy istället menar att SVT inte brutit mot några regler då man inte anmält någon tjänst för prövning har han däremot rätt. Vi har inte påstått något annat. Det svenska systemet bygger på en självanmälningsprincip SVT bestämmer själva om förhandsprövning ska ske. Under de snart fem år systemet funnits har SVT inte utnyttjat denna möjlighet.

Vår slutsats är att det borde man ha gjort. Det skulle gynna såväl SVT som övriga aktörer om systemet för förhandsprövning tilläts fungera som tänkt. Det skulle skapa praxis, förutsebarhet om vad SVT får och inte får göra på digitala plattformar och även tillit hos dem som står i begrepp att investera i morgondagens medieteknik. Vilken i slutändan är bra för mediekonsumenterna.

Karl Lundvall, Senior Economist, och Cecilia Gustafsson, analytiker, Copenhagen Economics

SVT om TU:s granskning: Påhittade regler
Karl Lundvall, Senior Economist, och Cecilia Gustafsson, analytiker, Copenhagen Economics

mvredaktion

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.