Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Vi har inte bestämt slutprofil ännu

Publicerad: 19 Maj 2011, 05:36

Någon ny vd kommer inte att presenteras på TU:s årsmöte nästa vecka. Men processen går enligt plan och fem huvudkandidater har vaskats fram. Och det handlar inte om att hitta någon som ska avveckla sig själv enligt organisationens ordförande Tomas Brunegård.


Ämnen i artikeln:

Tomas BrunegårdTU

Valet står mellan fem personer med olika profiler. Någon har sin styrka som publicist. Någon har en organisationsbakgrund som tyngsta merit. Alla uppfyller dock grundkraven, enligt TU:s ordförande Tomas Brunegård.

Men vi har inte bestämt slutprofil ännu.

I veckan ska alla kandidater vara intervjuade. Sedan är det dags för presidiet att fundera. Men processen är inte färdig innan vårmötet.

Då har det gått för fort.

Några problem att hitta lämpliga efterträdare till avgående vd:n Anna Serner har det inte varit tycker Tomas Brunegård. Han menar att TU är en attraktiv arbetsplats. Inte minst för att organisationen blivit allt mer synlig de senaste åren.

Samtidigt pågår en process mot en större utgivarorganisation där TU kanske bara blir en av flera delar.

Har det inte varit svårt att hitta någon som kan få i uppgift att avveckla sig själv?

Jag förstår hur du menar men så ser inte jag det. Det handlar inte om att avveckla utan att ta vidare och säkert också effektivisera organisationen ännu mer. Men det kommer alltid att finnas utrymme och behov för TU. Det är jag övertygad om.

Flyttar de större övergripande utgivarfrågorna till paraplyorganisationen ger det utrymme för TU att tackla de specifika branschfrågorna. En av dessa är distributionen. En mycket viktig hörnpelare menar Tomas Brunegård.

Kanske är det branschens enskilt svåraste utmaning. Hur hanterar vi de sjunkande upplagorna?

I dagsläget finns det irritation bland distributionsföretagen, de känner sig styvmoderligt behandlade och menar bland annat att de betalar mycket till TU men får lite igen.

Vi har sorgligt nog inte nått dit vi borde. Och det måste vi ta igen. Men samtidigt måste det finnas ett intresse hos den andra parten också, säger Tomas Brunegård.

Två distributionsbolag har lämnat TU. Några signaler om att fler tänker göra det har han inte uppfattat.

Och även om jag har förståelse för deras kritik tycker jag inte att de bara kan säga tack och hej. För såväl de som tryckeriföretagen är del av branschens infrastruktur. Och det finns en övergripande samhörighet som jag är övertygad om att de känner.

En annan viktig branschspecifik fråga är omställningen av affärsmodellen. Där har det hänt en hel del men måste hända ännu mer, enligt Tomas Brunegård.

TV4:s och Googles satsningar, även på de lokala annonsmarknaderna, gör att situationen bara blir tuffare och tuffare.

Men trycket från omvärlden gör att omställningen börjar få fart. På företagen har ledningarna nu börjat agera istället för att bara prata om att de borde agera.

Det har varit väldigt mycket teori fram tills nu.

Lite av den hybris som funnits i branschen är borta menar Tomas Brunegård:

Insikten om att även vi är dödliga börjar sprida sig.

Många dagstidningsföretag har över 100 år på nacken. Och det var mycket länge sedan de var ifrågasatta på riktigt.

Det har skapat en lite falsk känsla av trygghet, säger Tomas Brunegård.

Branschen måste också bli bättre på HR. Att det till exempel inte finns någon standard för att underlätta jämförelser mellan olika företag menar han är en underlåtenhetssynd. Men det ger möjlighet för TU att spela en viktig roll. För den typen av frågor kan bli väsentliga för överlevnaden:

Bra folk vill ha bra företag att jobba på. Företag där de kan hitta meningsfulla uppdrag, bli hörda och sedda. Det här är en generell branschsynd som måste upp med ljusets hastighet. Annars finns det andra företag där ute som lockar till sig de bästa krafterna.

Anna Serner lämnar TU

Ämnen i artikeln:

Tomas BrunegårdTU

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.