Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag23.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Vem vinner slaget om Norden? Bonnier, Schibsted eller Sanoma

Publicerad: 7 Maj 2010, 07:34

Stefan Melesko, docent i medieekonomi vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping, har jämfört Nordens tre mediejättar på fem viktiga punkter..


1 Lönsamhet

Siffrorna kommer från företagens årsredovisningar och gäller hela verksamheten (inte enbart den svenska)

Lönsammast är som synes Sanoma. Inga stora skillnader i goodwillens andel av balansomslutningen mellan bolagen, men de börsnoterade utsätts varje år för en mycket hårdare granskning impairment test än vad Bonniers gör. Tappet av Premier league och de dåliga resultaten för de nyköpta magasinen i USA borde återspeglas i ett lägre goodwill-värde med försämrat rörelseresultat och krympande eget kapital som följd. Men Sanoma är utan tvekan den lönsammaste koncernen. Företagets resultat kommer till hälften från magasinen-där Nederländerna utgör en betydande andel av försäljningen- och cirka 15 procent från dagstidningarna.

Ledande: Sanoma

2. Storlek och koncentrationsproblem

Debatten i Sverige under 80- och 90-tal och statliga utredningar om mediekoncentration fick Bonnier att se sig om efter andra marknader geografiskt och nischmässigt för sin expansion. Den svenska andelen har fortsatt att minska inte minst efter några stora förvärv under senare år, Canal plus och ett stort antal magasin i USA. För Schibsted var det uppenbart att lagen om ägarskapsbegränsningar fick koncernen att söka utveckling också i andra länder än i Norge. Några stora förvärv gjordes bl.a. i Sverige-Aftonbladet 1996 och SvD 1998. Den norska lagen som är mycket detaljerad säger om nationella medier bl.a. följande: § 10. Nasjonale eierskapsbegrensninger Betydelig eierstilling i mediemarkedet nasjonalt anses normalt å foreligge ..ved kontroll av en andel på 1/3 eller mer av det samlede dagsopplaget for dagspressen, Den nya konstruktionen med Media Norge där Schibsted äger enklar majoritet omfattar också tidningsföretagen Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad och Fædrelandsvennen behövde dispens för att kunna komma till stånd. På något motsvarande sätt verkar inte diskussionen i Finland ha berört koncentrationsfrågorna, men Sanoma-koncernen har trots detta valt att expandera inom magasinssektorn inte minst i Nederländerna genom ett stort förvärv.

Ledande: Ingen

3. Gratistidningar:

Gratistidningar har både Bonnier och Schibsted ägnat sig åt med många hundra miljoner i förlust vardera på den svenska marknaden med Bonnier som en klar ledare i förluster. Schibsted har varit relativt framgångsrik på vissa Europamarknader med sin 20minuter och där väl kunnat konkurrera med och pressa Metro. Sanoma tog 2006 över Metro Finland och ger i årsredovisningen för 2009 ingen särredovisning för sin gratistidningsverksamhet. En indikation på att framgångarna är begränsade?

Ledande: Schibsted

4. Nya medier

Om vi med nya medier i första hand räknar digitala och främst internet-relaterade så har Schibsted varit överlägsna. Lönsamhet från sina digitala satsningar och med Blocket som ett tydligt bevis så har de flesta andra medieföretag betraktat sina norska konkurrenter med avund. Till och med plustjänsterna och de nyutvecklade affärsmodellerna har lett till att koncernen faktiskt har ett positivt kassaflöde från sina nätoperationer inte minst på Aftonbladet.
Inte heller för den digitala verksamheten ger Sanoma och Bonnier i motsats till Schibsted någon särredovisning varför det är uppenbara svårigheter att jämföra de olika bolagen.

Ledande: Schibsted

5. Nytänkande

En klar och tidig förmåga till nytänkande har Schibsted inte bara visat beträffande digitala medier. Det för mig tydligaste exemplet i den gamla mediebilden var när man till en totalkostnad på drygt 400 miljoner kronor-inklusive nedskrivning av tillgångar- gjorde sig av med det egna tryckeriet Tidningstryckarna och i stället bestämde sig för att upphandla trycktjänster från specialister dåvarande Tabloidtryck nuvarande VTAB. Djärvt men rätt! Sanoma har gjort omstruktureringar i gruppen som också förtjänar uppmärksamhet. Bonnier och Sanoma har som ovan sagts satsat stort inom magasinssektorn i USA respektive Nederländerna och därmed gjort sig allt mindre beroende av den nordiska marknaden.

Ledande: Schibsted fast inte lika klart som i den digitala klassen.

Slutsats

Slutsatser blir: Schibsted har varit skickligare och framför allt tidigare i att tänka nytt och har genom sin börsnotering – precis som Sanoma- bättre möjligheter att skaffa kapital för nya förvärv och utvecklingsprojekt medan Bonnier med sin svaga lönsamhet måste låna eller avveckla/försälja för att friställa kapital. Men över alltihopa lyser Sanoma utan närvaro i Sverige med sin överlägsna lönsamhet . Imponerande.

Stefan Melesko

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.