Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Vem köper Berlingske?

Den stora danska mediakoncernen Berlingske Media är till salu. För Bonnier, Stampen och många andra mediabolag kan detta vara ett gyllene tillfälle.

Publicerad: 20 Augusti 2012, 06:53

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Brittiska Mecom köpte Berlingske för drygt tre miljarder kronor för sex år sedan. I dag beräknas Berlingske Media ha ett försäljningsvärde på runt en miljard.

Mecom grundades av David Montgomery som ville skapa en paneuropeisk tidningskoncern. I sina glansdagar ägde Mecom tidningar i Holland, Tyskland, Polen, Norge och Danmark. I dag återstår bara verksamheterna i Holland, Polen och Danmark. Och Mecoms vd, Tom Toumazis, meddelade nyligen att han lämnar sin post efter bara ett år.

I juli aviserade Mecom att företaget ska göra en så kallad strategic review av hela verksamheten. Det troliga resultatet av denna genomgång blir att företaget säljer sina verksamheter i Holland, Polen och Danmark.

Trots att Berlingske Media, som har en omsättning på drygt tre miljarder kronor, svarar för cirka 40 procent av Mecom omsättning, bidrar Danmark bara med en fjärdedel av bolagets intäkter.

Aktieägarna har länge varit missnöjda med Mecoms resultat och bankerna har sträckt sig långt för att tillgodose bolagets kapitalbehov. Under de senaste åren har Berlingske genomgått många hårda bantningskurer. I början av detta år fick 71 medarbetare lämna Berlingske. Samtidigt lades gratistidningen Urban ned.

Och i torsdags fick de anställda ännu ett besked om uppsägningar. För att spara knappt 20 miljoner kronor ska ytterligare 83 personer sägas upp i år. Berlingske Media har drygt 2 000 anställda. Den senaste besparingsrundan ska ses mot bakgrund av att Berlingske nu vill försköna sina nyckeltal inför en kommande försäljning; bruden ska pyntas inför giftermålet.

Vem kan vara intresserad av att köpa Berlingske Media, som består av bland annat dagstidningen Berlingske, B.T., Weekendavisen, Århus Stiftstidende samt en rad regionala och lokala tidningar? Bonnier äger redan en tidning i Danmark, nämligen affärstidningen Börsen, och därför kunde det vara naturligt för koncernen att utöka verksamheten i grannlandet. Men Bonnier, liksom Schibsted, satsar nu mest på digitala medier och här passar Berlingske kanske inte så bra in i bilden; hela 90 procent av Berlingskes verksamhet ugörs nämligen av tryckta medier.

Bonniers kommunikationsdirektör, Bodil Eriksson Torp, säger så här apropå försäljningen av Berlingske Media:

”Vi kommenterar inte aktuella affärer. Men rent generellt kan jag säga att vi är intresserade av att utöka vår verksamhet utanför Sveriges gränser. I dag är Bonnier verksamt i 17 länder, och det är i dessa länder vår huvudsakliga tillväxt sker.”

Stampen, som vuxit kraftigt under senare år, är en annan potentiell köpare. Ett av Stampens mål är att växa internationellt. Om Berlingske framstår som en alltför stor bit att svälja för Stampen, så är det inte omöjligt att  Berlingske kan delas upp och säljas ut i olika delar även om detta hittills har avvisats av ägarna. Stampens koncernchef, Tomas Brunegård, vill inte kommentera Berlingske-frågan.

Norska A-pressen liksom Schibsted kan också vara tänkbara köpare; här saknas det heller inte pengar.

Men vi ska inte glömma JP/Politikens Hus som gärna vill utvidga verksamheten på hemmamarknaden och har de nödvändiga finansiella musklerna. Vad som talar mot JP/Politiken är att landets tre största rikstäckande tidningar därmed skulle få samma ägare. Frågan är om konkurrensmyndigheterna skulle tillåta detta. Om de gör det kan politikerna komma att införa en lag om ägarbegränsning efter modell från Norge. Sådana röster har hörts på sistone i den danska mediadebatten.

Å andra sidan har både Jyllands-Posten och Politiken nu haft samma ägare under flera år utan att detta har påverkat innehållet. Tidningarna är fortfarande varandras motpoler. Förmodligen skulle innehållet i Berlingske Medias tidningar inte heller påverkas av ett ägarbyte. Däremot skulle ett sådant monopol, som ger ett 80-procentigt mediaägande på det rikstäckande planet, ha stor betydelse för annons och distribution.

Christer Källström, Köpenhamn

Axel Andén

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.