Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Veckotidningarna bättre på kris än dagspressen

Publicerad: 11 April 2008, 10:25

Familjejournalerna är den "pigga" nedgångsbranschen, kvällstidningarna "Pigge och Gnidde" är den "kompisaktiga" och storstadsmorgontidningarna den "oförstående". Så analyserar Karl Erik Gustafsson tre tidningsgruppers sätt att möta de senaste decenniernas utmaningar.


Medieekonomen Karl Erik Gustafsson har granskat tre nedgångsbranscher bland medierna, familjejournalerna – med Årets Runt i spetsen – kvällstidningarna och Stockholms morgontidningar. Han har sökt efter genombrott, toppår och hur stor nedgången därefter varit. Och han har sökt efter orsaker.

Familjejournalerna hade sin topp 1957 när upplagorna var som högst. Han ser nergången som ett resultat av stora strukturförändringar, lagstiftningen som bröt upp kartellerna och gjorde att marknadsföringen gick från producenterna till detaljisterna, från riks till lokalt. ICA får sitt genombrott och med butikerna tidningen Icakuriren.

– Prisbilliga Icakuriren satte stopp för familjejournalerna, sa Karl Erik Gustafsson vid mediesymposiet i Jönköping idag.

Men förlagen har inte lutat sig bakåt. Branschen har omstrukturerats med omfattande köp och satsningar, ledande tidningsmakare som Sven Sörmark och Gunni Widell har gjort om och fräschat upp tidning efter tidning.

– Familjejournalerna är den pigga nedgångsbranschen.

Kvällstidningarna, Expressen och Aftonbladet, hade sin topp 1971, när man begick misstaget att höja priset över 50 öre.

– Men kunde inte få båda tidningarna för en krona längre. Efterhand försvann 300 000 dubbelläsare, menar Karl Erik Gustafsson.

Därefter har tidningarna kompiskört, mer eller mindre öppet hjälpt varandra. ”Tidningarna mot läsarna”. Senast när Aftonbladet hjälpte Expressen genom att höja priset somrarna 2006 och 2007.

Stockholms morgontidningar hade sitt toppår 1965 när den samlade hushållstäckningen var 87 procent. Idag är den 45 procent, under det magiska 50-strecket. Stockholms Tidningen har försvunnit – läsarna gick till Aftonbladet – och Svenskan är en elittidning som aldrig haft god hushållstäckning. Karl Erik Gustafsson lägger därför tyngdpunkten i sin kritik och analys på Dagens Nyheter.

Han menar att det största fel man gjort är att prissätta sig ur marknaden, framför allt att man höjt priset under lågkonjunktur. Och det har den ”oförstående” nedgångsbranschen inte förstått än.
Anders  Ahlberg

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.