Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Värnamo Nyheters nya kostym

Publicerad: 24 Februari 2011, 08:03

Från och med idag har Värnamo Nyheter nytt utseende. Arbetet med den nya formen har letts av designkonsulten Ole Munk och ledordet har varit tydlighet.


Det har gått fort att förnya Värnamo Nyheter. Första mötet hölls i januari och en dryg månad senare har det första numret av tidningen i ny kostym delats ut.
En förklaring är att formen bygger på den layout som skapades för gratistidningen Värnamo Nyheter Mitt i veckan som lanserades i oktober förra året.

Tydlighet har varit ledordet under redesignen. Tydliga kontraster i vinjetter och bildstorlekar och fetare topprubriker som smalnar av längre ner på sidan, ska hjälpa till att lyfta fram innehållet

 Tidningen har blivit mer lättöverskådlig och hjälper läsaren att orientera sig. I en tidning med fullformat är det lätt att vissa texter hamnar i skymundan. Med den nya formen lyfts innehållet fram på ett bättre sätt, säger Lars Alkner, redaktionschef och ansvarig utgivare för Värnamo Nyheter.

Bland förändringarna märks förstasidan som tidigare bestått enbart av annonser men som nu kommer att ge plats för ett par nyhetspuffar högst upp på sidan. Även typsnitten har ändrats från Times till Greta och Flama samma typsnitt som Smålands-Tidningen har.

Ole Munk har gjort om flera andra Herencotidningar och enligt Lars Alkner ligger hans styrka i förmågan att lyfta fram varje tidnings särart.

Han kör inte bara sitt race utan utgår från det som finns och de värden vi vill förmedla. Ole Munk har lyckats plocka fram vår särart, säger Lars Alkner.

Har ni fått några reaktioner på den nya formen?

Ja, det har kommit några mail på morgonen. Under dagen ska vi dela ut tidningen på gator och torg i Värnamo, Gislaved, Gnosjö och Skillingaryd. Då får vi nog höra ännu mer.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.