Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Värmlands Folkblad gick med vinst

Publicerad: 17 Februari 2015, 08:59

Efter flera förlustår gjorde Värmlands Folkblad förra året en vinst på 2,2 miljoner. Annonstillväxten var tvåsiffrig årets sista sju månader.


Ämnen i artikeln:

Värmlands Folkblad

Nettoomsättningen minskade med 1,3 miljoner till 72,5 (73,8) miljoner kronor. Med presstödet blev intäkterna 94,5 miljoner.

Rörelseresultatet ökade till 1 680 0000 (-865 000) och resultatet efter finansiella poster till 2 200 000 (-424 000) kronor.

Värmlands Folkblad hade ett tufft 2013 och i början av 2014 minskade annonsintäkterna.

Men sedan hände något i maj-juni och de sista sju månaderna hade vi tvåsiffriga annonstillväxt, säger Ulrika Obstfelder Peterson, vd och koncernchef Värmlands Folkblad

Annonstillväxten blev 7,5 procent för helåret. För de digitala kanalerna blev annonstillväxten 144 procent och för papperstidningen VF 2,5 procent.

Vi hade tillväxt i alla kanaler. Vi har brutit ut det digitala och betraktat det som ett eget område och börjat få utväxling på vår starka webbtrafik.

Förra året ökade VF antalet unika besökare med 38 procent och ligger nu runt 150 000 i veckan.

Att omsättningen minskade beror på minskade intäkter från tryckeriet och prenumerationerna.

Vi fortsätter tappa upplaga i samma nivå som branschen i stort. Att vi ändå förbättrar resultatet beror på att hela organisationen, tryckeri, marknad, redaktion och administration, har visat ett enormt engagemang för vår långsiktiga överlevnad.

VF har jobbat med ledorden stolthet, engagemang, kunskap och ansvarstagande och grupperat sig i team med folk från olika avdelningar. Ett team jobbar med marknadsfrågor och ett jobbar med digital utveckling.

Det här året har börjat på plus, med en 2-procentig annonstillväxt i januari. Men en lika stark annonsökning som i fjol tror Ulrika Obstfelder Peterson inte på.

Vi tror inte på tvåsiffriga tillväxtmånader så många månader som i fjol. Vi lever och verkar i en bransch där kostnaderna ökar snabbare än intäkterna. Jag är glad om vi kan få ett resultat i balans 2015.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Värmlands Folkblad

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.