Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Varför vinner Metro alla matcher, Thomas Mattsson?

Publicerad: 14 Augusti 2008, 11:53

City Stockholm drar ner utgivningen, Punkt SE är nerlagd. Chefen för Expressen Digitala medier, Thomas Mattsson, var en av skaparna av Stockholm News, som hösten 2000 utmanade Metro, men bara klarade sig några månader.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Television

De är proaktiva, de startar spoilerprodukter – som när de mötte Stockholm News med Everyday – de expanderar, startar riksupplagor, de samarbetar med konkurrenter – som New York Times och Schibsted i Stockholm.

Borde andra lära av dem?

– På flera marknader har de haft ”first move advantage”, en starkare ställning på grund av att de var först.

Med erfarenhet av snart tretton år med dagliga gratistidningar – finns det bara marknad för en i Stockholm?

– På annonsmarknaden verkar det så. – På läsarmarknaden finns det plats för två eller tre. Stockholm News hade 400 000 läsare när den las ner. Men den startades i en lågkonjunktur.  Det verkar som sagt som om det på annonsmarknaden bara finns plats för en. I alla fall en daglig, det finns ju åtminstone tre framgångsrika aktörer om man tar med endagarstidningarna.

Du menar Gisab med Mitt i-tidningarna och Innerstadspress?

-Ja, och andra mindre aktörer med enstaka tidningar.

Skulle du vilja testa gratismarknaden igen. Med den erfarenhet som nu finns?

– Jag har fokus på det jag gör nu, på digitala medier.

Är det vettigare att satsa på?

– Ja, framtiden är digital distribution.

– Men det går att tjäna pengar på print, och på nya koncept. 1995 var det de som dömde ut tidningar på papper. Men då startades tidningen vi talar om nu.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Sveriges Television

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.