Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag23.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Varför ska du praoa, Björn Rietz, Reklamförbundet?

Publicerad: 18 Februari 2009, 13:50

Björn Rietz tillträder som vd på Sveriges Reklamförbund den 1 mars. De tre första veckorna ska han ut och praoa, för att, som han säger, lära sig den discipliner som han inte har med sig i bagaget.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Television

– Världen är på väg att ritas om. Min bakgrund har jag på reklambyrå, men bland Reklamförbundets medlemmar finns event, och pr, som är ganska okända marker för mig, design – ja, det har jag ju förstås jobbat ganska mycket med – och digitala byråer och det är dessa discipliner som jag vill lära mig.

Du har jobbat för DDB i Melbourne och varit vice ordförande för DDB Australia. Vad lärde du dig där?

– Jag jobbade i Australien melln2003 och 200 och fick lära mig hur man jobbar på det anglosachsiska viset, det vill säga i en hierarkisk företagsstruktur. Och jag fick lära mig att presentationen av en idé många gånger är viktigare än själva idén. Jag är imponerad av det sätt man får saker ur händer i Sverige.

Är Australien din enda internationella stationering?

– Ja, men jag har jobbat mycket med DDB i London och haft mycket kontakt med DDB i Chicago och New York.

Vad står DDB för?

– Doyle Dane Bernbach, som en gång köpte Paradiset (som Björn Rietz var med om att starta och driva under elva år och som gjorde sig ett internationellt namn genom sin reklam för Diesel). Bernbach efter Bill B, den moderna reklamens farfar.

Vilken byrå skulle du säga är Sveriges bästa?

– Från och med i dag ger jag inga omdömen.

Men, så här då, är Sverige bra på reklam?

– Jättebra. Sverige har ett internationellt renommé.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Sveriges Television

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.