Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Varför ska du bli polis, Fredrik Nygren?

Publicerad: 23 november 2011, 12:40

Gota Medias webbutvecklare Fredrik Nygren byter bana. Från att vara fångad av nätet ska han nu fånga busar i nätet, det vill säga bli polis.


 Jag gjorde mitt gymnasieval som tonåring utifrån att jag tänkte läsa vidare till polis. Så det har funnits med i tanken ganska länge. Men jag har haft förmånen att få göra så många olika och roliga saker, så polisutbildningen fick vänta. Nu närmar jag mig den övre åldersgränsen för att bli antagen och bestämde mig därför för några år sedan att göra ett allvarligt försök att ta mig. Och det gick vägen.

Tror du dina kunskaper som utvecklare kommer till användning i din nya karriär?

Inledningsvis vill jag lära mig yrket från grunden – jobba ute bland folk, åka radiobil och förhoppningsvis kunna göra skillnad till det bättre när människor och djur hamnar i svåra situationer. På sikt hoppas jag naturligtvis kunna knyta ihop min tidigare erfarenhet som reporter och systemutvecklare med polisyrket. Kanske jobba med IT-brottslighet eller med medie- och informationsfrågor. Det finns många olika yrkesroller inom polisen och förhoppningsvis goda chanser till vidareutveckling, det lockar mig.

Kommer du att bli den där sortens vakthavande som aldrig säger att det hänt något?

Jag tror det blir allt svårare för polisen att svara på det sättet i den uppkopplade värld vi lever i. Det är nästan alltid någon som hör eller ser det som händer och kan sprida informationen vidare med blixtens hastighet. Då funkar det inte längre att säga att inget har hänt.

Kan du få polismyndigheten att bli mer transparent?

Det hoppas jag. Jag tycker förvisso att polisen är på rätt väg med sin närvaro inte minst på Twitter och Facebook. Ett bra exempel är Peter Ågren (@IGchefen), chef för utryckningsverksamheten på Södermalm, som twittrar flitigt om vad som händer.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.