Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Varför sex, relationer och hälsa, Margret Atladottir?

Publicerad: 5 November 2008, 15:49

Igår blev Margret Atladottir utsedd till ny chefredaktör på Nöjesguiden. Hon har sagt att hon vill satsa mer på sex, relationer och hälsa.


Ämnen i artikeln:

Sveriges TelevisionNöjesguiden

– Det var något jag sa när de ringde mig sent igår kväll.

Så det var inte din programförklaring?

– Nej, jag vill satsa på nya bevakningsområden, men vilka har jag inte bestämt. Det vore roligt med sex, relationer och hälsa, det är kul att läsa om.

Men många skriver redan om det?

– Ja, men vi skulle göra det med vår speciella ton och attityd. Inte tio sätt att gå ner tio kg inför jul.

Mer som Vice med sina ”Complete guide to anal sex” och liknande?

– Inte riktigt så extremt.

Vad gör Nöjesguiden unik?

– Nu har vi ju ett antal konkurrenter på att guida till nöjesutbudet. Det som vi fortfarande är ensamma om är att vi vågar vara kritiska, vi är inte rädda för att vara kontroversiella eller för att använda oskolade journalister.

Om du jämför med Djungeltrumman?

– Djungeltrumman är en konkurrent och de är jätteduktiga. Men de har inte den tyngden vi har, i alla fall inte utanför Göteborg. Vi har ett fantastiskt varumärke.

Vad vill du göra med Nöjesguiden?

– Jag vill ta in Nöjesguiden i en lite mer glamourös storhetstid. Tidningen har riktat sig för mycket mot Söder och Möllan. Jag vill behålla vår kredd där, men också komma närmare andra subkulturer

Närmare pengarna?

– Haha, ja faktiskt, jag vill att tidningen ska komma närmare Stureplan. Klimatet har förändrats. Tidigare var Stureplan en angelägenhet för rika i Stockholm, nu är det som händer där viktigt för många.

Men det finns en hel del sajter redan?

– Vi kommer inte att försöka konkurrera ut Finest med mingelbilder. Nu är kanske 80 procent av skivrecensionerna sådant som bara södermänniskor känner igen, mycket obskyra indiegrejor. Det ska vara lite mer Darin.

Men Nöjesguiden har väl alltid haft till exempel hiphop och R&B?

– Även där finns det indie, det finns grader i helvetet. Jag vill att det ska bli en bred tidning. Det räcker inte med att den finns överallt, jag vill att alla som plockar upp den ska kunna förstå vad som står i den och känna igen folk på bilderna.

Är Nöjesguiden idag en tidning för folk som vill vara kreddiga men inte har råd med Bon?

– Jag kan förstå om vi uppfattas så, och det är ett problem. Vi ska självklart vara kreddiga, men om man vill läsa om klubbar i sin stad ska det inte bara stå om klubbar man inte kan komma in på.

Ni har haft det tungt ekonomiskt, går ni med vinst 2009?

– Ja, det hoppas jag. Vi hade problem med säljet i Stockholm, men nu har vi rekryterat nya duktiga säljare.

Och nu går det bättre?

– Nu går det jättebra.

Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.