Få hela storyn
Starta din prenumeration
Medievärldens arkiv
Publicerad: 12 Januari 2009, 13:56
Erich Hugo blir Head of Business Development på Bonnier AB från årsskiftet. På pressbilden poserar han med en mobiltelefon - och Svenska Dagbladet.
– Det var Nokias pressbild, så jag tror inte att de märkte det. Det spelar ingen roll vilken tidning, vi måste skapa en större kaka för alla.
Är det det som är utmaningen?
– Nej, det är inte utmaningen, det är dags nu. Det måste hända något, den här branschen har låtit nya aktörer ta mycket plats. Nu måste den ta kontrollen. We must hit the ground running.
Från webb till Nokia till Bonnier. Det låter som att du är konvergens personifierad?
– Ja, haha, det kan man säga. Jag har gått från pc-världen till internetvärlden till mobilvärlden. Nu går jag till medievärlden, de börjar också inse att deras värld förändras på samma sätt.
Var har du jobbat?
– Jag byggde min första sajt 1994, det var en av de första e-handelssajterna i Sydafrika. Vi sålde gravstenar. Sedan har jag jobbat på webb- och medieföretag i Ryssland, England och Kanada innan jag började på Nokia i Stockholm. Mitt jobb var att skapa content för deras browser, men sedan blev jag kvar där i sju år. Det blev mycket hårdvara och inte lika mycket webb som det var innan. Nu går jag tillbaka till mer webb.
Varför Bonnier?
– Bonnier visade mig sina planer, och det är otroligt spännande. Jag kände mig som ett barn i en godisaffär.
Axel Håkansson
mvredaktion