Få hela storyn
Starta din prenumeration
Medievärldens arkiv
Publicerad: 14 januari 2009, 14:04
Hårda sparpaket väntar på Skånska Dagbladet där 100 av 280 anställda ska gå från koncernen. Niclas Lindstrand lämnar jobbet som webbchef för att bli egen företagare.
Ämnen i artikeln:
Sveriges Television– Jag har egentligen velat bli min egen sedan ajg slutade på DN för två år sedan.
Så du tog jobbet på Skånskan fast du ville bli din egen?
– Det är ett lite tufft sätt att uttrycka det. Jag hade tänkt starta eget när jag lämnade DN, men då dök det här upp och det verkade så kul att jag tog det. Det är inte ofta man får bygga en sajt från 0 till 100.
Och nu är den hundra?
– Den är så bra att jag med gott samvete kan bli min egen. ”My work here is done”, som Svarta masken säger. Som webbchef har jag gjort det jag skulle, sen hoppas jag förstås att Skånskan ska ha stor nytta av mig i fortsättningen eftersom tidningen kommer att vara en av mina uppdragsgivare.
Vad är du mest nöjd med?
– Det är en klyscha, men helheten. Det finns smågrejor som kunde gjorts annorlunda, men jag är väldigt nöjd med helheten och balansen. Att den verkligen blivit lokal och att vi vågar lyfta fram de lokala sakerna, som är tidningens styrka, och det som jag tror att de som går in på sajten vill ha.
Vad kommer du att göra för Skånskan framöver?
– Det får nästan de svara på, jag vill inte kommentera exakt vad jag kommer att göra för vilken kund nu när jag är legosoldat. Jag kommer inte att vara chef, men jag hoppas kunna bidra med en och annan idé och strategi.
Men Skånskan blir din största uppdragsgivare?
– Minimedia och Skånskan kommer att vara mina två största uppdragsgivare.
Axel Håkansson
Axel Andén
Ämnen i artikeln:
Sveriges Television