Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Varför klarar sig lokalt bättre än storstad, Lennart Foss?

Publicerad: 17 Februari 2009, 13:59

Reklaminvesteringarna förmedlade av mediebyråerna föll med dramatiska 24 procent i januari. Kvällspress, internet och morgontidningar i storstad tappade mer än landsortspress. NT-koncernen finns i alla mediekanaler, byggd kring lokala tidningar.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Television

– Det är inte så konstigt. Lokaltidningarna har mindre märkesannonsering. Därför är det inte fullt så illa för dem.
– Det är mer sälj än varumärkesbyggande. De lokala tidningarna är närmare handeln.
– Men det är tufft.

Är det skillnad på de större städerna och de mindre?

– Ja, ju större städer, desto hårdare slår krisen. Det gäller alla de medier vi har. Lågkonjunkturen kommer senare till mindre orter – och vändningen också, för den delen.

Är det skillnad på söder och norr också, och fastlandet och Gotland?

– Ja, Gotland är senast (NT-koncernen äger Gotlands Tidningar och Gotlands Allehanda) och Norrland någonstans mitt emellan.

Hur möter ni nergången?

– Med än mer kräng, att vara ännu närmare kunden. Våra säljare arbetar utifrån mediehustanken.

Funkar det, eller är kunderna rädda att satsa?

– Det funkar, men det är klart att det är tuffare för bilhandlare än livsmedelshandlare.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Sveriges Television

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.