Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Varför fick Jimmie Åkesson inga kritiska frågor, Björn Hedensjö?

Publicerad: 23 Mars 2011, 12:46

Idag chattade Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson med DN:s läsare. Björn Hedensjö är chef för dn.se.


Ämnen i artikeln:

Jimmie Åkesson

Det har varit samma upplägg som för alla andra, att den som gör en chatt själv väljer vilka frågor den vill svara på.

Jag har skummat kommentarerna och kan hålla med om att det är slagsida åt det inställsamma. Det verkar som att Jimmie Åkesson valt de frågor som inte är så kritiska, det blev ganska tydligt här.

Skulle man inte kunna publicera även frågorna som inte blev besvarade?

Den frågan har vi inte fått förut, men det skulle vi kunna om vi gör det konsekvent. Faktum är att vi har diskuterat det idag.

De flesta skulle nog inte ha något emot det. Läsvärdet skulle kanske inte vara jättehögt, men det kan ju bli högintressant i vissa fall, som idag.

Förstår du att folk reagerar på att han får det utrymmet helt på sina egna villkor på dn.se?

Ja, det tycker jag är naturligt, och det hade jag förutsett. Vi har diskuterat det i redaktionsledningen och landade i att vi ska behandla honom som partiledare för ett riksdagsparti

Det här chatten är en del i en serie med många kritiska frågor till Jimmie Åkesson och andra företrädare.

Kan du se några problem med att använda chattar?

Chatten är en bra form som ofta tillför stora värden, så det kommer inte att bli färre chattar, utan fler. Men visst kan det finnas problem när man låter den som chattar välja frågorna.

Är det tänkbart att låta en redaktör välja frågorna?

Ja det är det absolut, det här är en väldigt levande diskussion hos oss nu.

Björn Hedensjö har också bloggat om chatten med Jimmie Åkesson.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Jimmie Åkesson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.